شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#مسکن#طرح ملی مسکن

انبوه‌سازان،بازوی کمکی دولت در طرح ملی مسکن

انبوه‌سازان،بازوی کمکی دولت در طرح ملی مسکن

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران با اشاره به بروکراسی شدید در بخش ساخت‌وساز، گفت: سازندگان به عنوان بازوی کمکی دولت و عامل چهارم در اجرای پروژه‌های ساخت مسکن نقش موثری دارند.

شهاب سعادت نژاد با اشاره به برنامه دولت برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن، اظهار کرد: بهترین روش برای ساخت مسکن اعتماد به بخش خصوصی و انبوه سازان وسازندگان واگذاری زمین‌های مناسب به آنها وصدور سریع مجوزات و ساخت به صورت مشارکت است.

وی با بیان این‌که این امر مهم در دیدار انبوه سازان سراسر کشور با وزیر راه و شهرسازی توسط وی اعلام شد، ادامه داد: یکی از موانع عدم اجرای کامل طرح نهضت ملی بروکراسی شدید در صدور پروانه‌ها و مجوزات مربوط به ساخت است که در بعضی از استانها تا یک سال نیز زمان می‌برد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات عدم تخصیص به‌موقع و‌کامل وام اینگونه پروژه‌ها از طرف بانک‌هاست، با توجه به به تورم موجود در کشور تزریق دیرهنگام منابع مالی یا صدور مجوزات و توقف عملیات ساختمانی می‌توانند ضرر‌های جبران ناپذیری به پروژه‌ها وارد کند و هزینه‌های ساخت را بالاتر از قیمت اولیه ببرد که این امر باعث عدم توانایی اجرای پروژه‌ها با قیمت‌های مصوب و توقف پروژه هاست.

وی یکی از راهکارها برای تسریع در ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن را استفاده از توانایی‌ها و تجربیات و‌ تخصص انجمن‌های تخصصی حوزه مسکن اعلام کرد و گفت: سازندگان به عنوان بازوی کمکی دولت و عامل چهارم در اجرای پروژه‌های ساخت مسکن نقش موثری دارند.

عضو انجمن انبوه‌سازان با اشاره به این که بروکراسی شدید صدور و تمدید پروانه‌های اشتغال و مجوزهای مربوطه باعث گرفتاری شرکت‌ها در پیچ و خم‌های اداری و زمان بر شدن صدور پروانه‌هاست، اضافه کرد: این مسئله باعث شده در زمان حاضر پروانه بسیاری از انبوه سازان و سازندگان از درجه اعتبار ساقط شده است.

سعادت‌نژاد با اشاره به دستور وزیر راه و شهرسازی برای تمدید پروانه انبوه‌سازان اظهار کرد: قرار است کمیته‌ای با انبوه سازان تشکیل شود و هر هفته مشکلات بیان و توسط معاونان وزیر و شخص ایشان پیگیری شود و در اجرای طرح نهضت ملی کار‌ها انجام شود و به علت مشکلات موجود در سپامک پروانه‌های انبوه سازان تا آخر سال ۱۴۰۲ تمدید شد.