شهر خبر

تاکتیک خودروسازان برای فرار از زیان: فروش اقساطی راه افتاد

بازار خودرو حالت سرمایه‌ای خود را از دست داده است یا حداقل این حالت سرمایه‌ای کاهش پیدا کرده است.

تجارت نیوز نوشت: بازار خودرو از اواسط فرودین 1402 در رکودی عمیق فرو رفته است و گویا این رکود به این زودی‌ها از این بازار رخت بر نخواهد بست. در نتیجه این رکود برخی از شرکت‌های مونتاژکار که محصولات نیمه‌اقتصادی تولید می‌کنند، تصمیم گرفتند تا با استفاده از ارائه روش‌هایی نظیر فروش اقساطی محصولات خود را در تعداد هرچه بیشتر به فروش برسانند.

پس از افزایش قیمت خودروهای مونتاژی توسط شورای‌  رقابت و از سوی دیگر کاهش مداوم و روزانه قیمت خودروهای مونتاژی در بازار آزاد، تعداد زیادی از متقاضیان دور دوم سامانه یکپارچه که عمدتاً برای کسب سود و نه مصرف شخصی در این سامانه نام‌نویسی کرده بودند از ثبت‌نام و خرید خودرو منصرف شدند.

روند کاهشی بازار و افزایش قیمت درب کارخانه محصولات مونتاژی در مقطعی به حدی زیاد شد که حتی اگر کارخانه در روز ثبت‌نام هم محصول را به مشتری تحویل می‌داد باز هم برای مشتری به صرفه نبود. در چنین شرایطی کرمان موتور که یکی از بیشترین انصرافی‌های سامانه یکپارچه را به خود اختصاص داده بود، تصمیم گرفت تا محصولات خود را به شکل اقساطی به بازار عرضه کند تا از زیان دپوی خودروهای بدون مشتری خود را نجات دهد.

با توجه به اینکه پنج ماه است که رکود بر بازار خودرو حکم‌فرما شده است، می‌توان گفت که بازار خودرو حالت سرمایه‌ای خود را از دست داده است یا حداقل این حالت سرمایه‌ای کاهش پیدا کرده است. در چنین شرایطی بیشتر خریداران خودرو عمدتاً مصرف‌کنندگان واقعی این محصول هستند، چراکه می‌دانند با خرید خودرو سود چندانی عایدشان نمی‌شود و حتی ممکن است مقداری از ارزش پول خود را به دلیل استهلاک خودرو از دست بدهند.

زمانی که عرضه و تقاضا در هر بازاری به تعادل نزدیک شوند، آن‌گاه نبرد رقابت برای فروش محصول بین تمام شرکت‌ها آغاز می‌شود، بازار خودور نیز از این موضوع مستثنی نیست و می‌توان انتظار داشت که در صورت بقای بازار در این شرایط، شرکت‌های دیگر نیز به زودی به فروش اقساطی محصولات خود روی بیاورند.