شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فاضلاب#بحران#آبی#۲۶۹#شهر#تهدید#می‌کند

بحران کم آبی ۲۶۹ شهر را تهدید می‌کند

سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور سرانه مصرف آب در کشور را ۲۳۰ لیتر برای هر نفر در شبانه‌روز اعلام کرد و گفت: ۲۶۹شهر با تنش‌آبی در سطح کشور شناسایی شده اند.

اطلاعات نوشت: معضل کمبود آب چند سالی است به طور جدی مناطق گسترده ای از کشورمان را درگیر کرده است که به طور حتم ادامه روند فعلی و تداوم دخالت های انسانی در پیدایش این وضعیت بغرنج، عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.حفر چاه های غیرمجاز و عدم مکانیزاسیون صنعت کشاورزی از عوامل اصلی بروز کم آبی محسوب می شود و پس از این ها،می توان به خشکسالی اشاره کرد و به طور حتم در صورت اتخاذ و اجرای راهکارهای صحیح طی سنوات گذشته،امروز کشورمان حتی به رغم خشکسالی با چنین وضعیت دردناک و مخاطرات جدی آن نظیر فرونشست زمین نبود.از سویی دیگر تغییر الگوی مصرف و صرفه جویی آب به منظور حفظ این نعمت،ضرورتی است که باید از سوی مردم مورد توجه قرار گیرد

سخنگوی صنعت آب‌ وفاضلاب کشور در سفر به زنجان، سرانه مصرف آب در کشور را ۲۳۰لیتر برای هر نفر در شبانه‌روز اعلام کرد و گفت: از این میزان ۱۹۰لیتر مربوط به مصرف خانگی و ۴۰لیتر برای مصارف غیرخانگی بوده است.

هاشم امینی با بیان این که ۲۶۹شهر با تنش‌آبی در سطح کشور شناسایی شده اند، افزود:امسال برای عبور از تابستان، ۱۸پروژه اضطراری آبرسانی با اعتباری بالغ بر ۲۸۹میلیارد تومان در استان زنجان تعریف شده است که در همین باره طی امسال ۲۲حلقه چاه در نقاط مختلف زنجان حفر ، تجهیز و وارد مدار بهره‌برداری شده است.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب‌وفاضلاب کشور افزود: با رصد و پایش به موقع منابع تامین، از پارسال برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های لازم برای عبور از تابستان گرم امسال انجام گرفته بود که در اغلب شهرهای کشور قطعی آب نداشتیم.

وی اظهار داشت: با اجرای پروژه‌های اولویتدار و اضطراری در ۲۶۹شهر دارای تنش‌آبی کشور ، از اختلال در ارائه خدمات آبرسانی پیشگیری شد.

ضرورت اصلاح روش‌های مصرف

وی در ادامه سخنان خود گفت: هموطنان با اصلاح سبک زندگی و روش‌های مصرف به سادگی می‌توانند سرانه مصرف را به ۱۵۰لیتر کاهش دهند.

معاون راهبری شرکت مهندسی آب‌وفاضلاب کشور با اشاره به این که ‌اکنون ۴۶ درصد مشترکان کشور بالاتر از الگوی استاندارد مصرف می کنند، تاکید کرد: مشترکان با رعایت الگوی مصرف در تمامی فصول سال، حافظ منابع آبی کشور برای آیندگان خواهند بود.

امینی با بیان این که در حوزه آب برای مشترکان کم‌مصرف تعرفه‌ها با تخفیف و برای مشترکان با مصرف ۵مترمکعب قبض رایگان می‌شود،ادامه داد: در عین حال قبض آب برای مشترکان پرمصرف با تعرفه‌های افزایشی صادر شده است و آب بهای زیاد شامل حالشان می‌شود.

بنا به این گزارش معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی در سفر یک‌روزه به استان زنجان از پروژه‌های آبرسانی به مسکن ملی، مرکز ارتباط با مشتریان، مخزن ۱۵هزار مترمکعبی در حال ساخت شهر زنجان، سد تهم، تصفیه‌خانه فاضلاب روستای تهم، تصفیه‌خانه‌های آب‌وفاضلاب شهر زنجان، سد کینه‌ورس و همچنین تصفیه‌خانه آب شهرستان‌های ابهر و خرمدره دیدن کرد.