شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#لندن#جلوگیری

به ابتکار ایران انجام شد: بیانیه مشترک سفرای کشورهای سازمان کنفرانس اسلامی در لندن علیه اهانت به قرآن کریم

به ابتکار ایران انجام شد: بیانیه مشترک سفرای کشورهای سازمان کنفرانس اسلامی در لندن علیه اهانت به قرآن کریم

ایرنا نوشت: سفرای کشورهای سازمان کنفرانس اسلامی در لندن با صدور بیانیه‌ای مشترک، ضمن محکوم کردن اهانت به قرآن کریم، افزایش تلاش دولت‌ها برای جلوگیری از افراط گرایی، ترویج نفرت و اسلام هراسی را خواستار شدند.

 در این بیانیه که به پیشنهاد کاردار سفارت ایران در لندن و ابتکار سفیر عراق روز دوشنبه صادر شد، با اشاره به سلسله بیانیه‌هایی که از سوی شخصیت‌های سیاسی، دولت‌ها و مجامع بین‌المللی در محکومیت قرآن‌سوزی منتشر شده، آمده است: سفرا تاکید می‌کنند که همه ذینفعان مربوطه از جمله دولت‌ها باید تلاش‌های خود را برای رسیدگی به رفتارهای تبعیض‌آمیز، بیگانه‌هراسی و سخنان نفرت‌انگیز، بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر مضاعف کنند.

دیپلمات‌های ارشد کشورهای سازمان کنفرانس اسلامی در لندن خاطر نشان کردند: اهانت به عقیده و یا مذهب منجر به قطبی شدن جوامع می شود که باعث ایجاد تنش‌های شدید و برانگیختن خشم، نفرت و خشونت می شود.

آن‌ها بیان اینکه «دولت‌ها نباید افراط گرایی یا ترویج نفرت و اسلام هراسی را تحمل کنند» بر لزوم جلوگیری از «اعمالی که به سایر باورها بی‌احترامی می‌کند و به هیچ وجه نمی‌توان آن را به عنوان آزادی بیان طبقه بندی کرد» تاکید کردند.

مجمع عمومی سازمان ملل سوم مرداد ماه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن هرگونه خشونت علیه کتب مقدس و هتک حرمت آنها را به عنوان نقض قوانین بین‌المللی محکوم می‌کند.

مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی سازمان ملل متحد ، قطعنامه ارائه شده توسط مراکش را با اجماع به تصویب رساند. قطعنامه تصویب شده از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به شدت تمامی اعمال خشونت آمیز علیه افراد بر اساس مذهب یا اعتقادات آنها و همچنین هرگونه اقدام علیه نمادهای مذهبی، کتب مقدس، منازل، مشاغل، املاک، مدارس، مراکز فرهنگی یا عبادتگاه ها و همچنین هرگونه حمله به اماکن مذهبی، عبادتگاه ها و زیارتگاه های مذهبی را محکوم و اینگونه اقدامات را نقض قوانین بین المللی اعلام کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز ۱۲ ژوئیه (جولای) با تصویب قطعنامه پیشنهادی کشورهای اسلامی به رغم مخالفت کشورهای غربی اهانت به قرآن را محکوم کرد و خواستار بررسی این موضوع و گزارش دهی کمیسر عالی حقوق بشر شد.

این قطعنامه خواستار محکومیت حملاتی به قرآن کریم شد و آنها را "اقدامات نفرت آمیز مذهبی" توصیف کرد.

در این قطعنامه همچنین از دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر و سایر سازوکارهای شورای حقوق بشر خواسته شده است با در نظر گرفتن خلاء های قانونی در جرم انگاری اهانت به ادیان، توصیه های لازم را به کشورها برای رفع این خلاء های قانونی ارائه کنند.

علاوه بر آن، در این قطعنامه خواسته شده است در نشست های ماه مارس و ژوئن ۲۰۲۴ شورای حقوق بشر جلساتی برای بررسی این موضوع، برگزار شود.

آمریکا، انگلیس و نیز بلژیک به نمایندگی از اتحادیه اروپا با تصویب این قطعنامه مخالفت کردند اما شورای حقوق بشر با رای قاطعی آن را تصویب کرد.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در پی هتک حرمت های متعدد به قرآن کریم در کشورهای سوئد و دانمارک و خشم و واکنش دولت ها و ملت های مسلمان جهان نسبت به این اهانت ها به تصویب رسید.

311311