شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#مجلس#نمایندگان مجلس

چرا برخی از نمایندگان فعلی مجلس از ثبت نام در انتخابات خودداری کرده‌اند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از مجموع نمایندگان مجلس ۲۴۵ نفر آنان پیش ثبت نام را انجام داده‌اند.

به گزارش«اطلاعات آنلاین» با پایان مهلت پیش‌ثبت‌نام در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از امروز مدارک متقاضیان در ستاد انتخابات کشور بررسی و سپس به مراجع مهمی مانند ثبت احوال، فراجا، دادستانی، وزارت خارجه، سازمان امور استخدامی، وزارت علوم، بهداشت، دانشگاه آزاد و مرکز مدیریت حوزه های علمیه ارسال می‌شود تا نسبت به صحت اطلاعات و مدارک راستی آزمایی صورت گیرد. این دستگاه‌ها یک ماه فرصت دارند تا پاسخ خود را اعلام کنند.

آمار تفکیکی متقاضیان داوطلبی نمایندگی مجلس نشان می دهد که از مجموع نمایندگان حال حاضر مردم در خانه ملت 245 نفر پیش ثبت نام خود را انجام داده است. اما چرا و به چه علتی بقیه نمایندگان از ثبت نام و ورود به عرصه رقابت های انتخاباتی خودداری کرده اند؟ گذشت زمان پاسخ این سئوال را روشن می کند.

البته شنیده ها حاکی است که برخی از نمایندگان به دلیل مباحث مالی و سیاسی از ورود به این عرصه خودداری کرده اند. 

تعداد ثبت‌نام‌ها به تفکیک روزها:

بیشترین استقبال از ثبت‌نام در روز آخر انجام شد و ۱۳ هزار و ۲۳۴ نفر در انتخابات ثبت‌نام کردند. در روز اول ۷ هزار و ۶۶۹ نفر، در روز دوم ۶ هزار و ۲۴۷ نفر، در روز سوم ۴ هزار و ۳۴۹ نفر، در روز چهارم ۴ هزار و ۳۴۹ نفر و در روز ششم ۷ هزار و۸۸۲ نفر ثبت نام کردند. مجموع داوطلبان به عدد ۴۸ هزار و ۸۴۷ نفر رسید. در انتخابات سال ۹۸ بیش از ۱۶ هزار نفر ثبت نام کرده بودند.

جنسیت داوطلبان:

۱۴ درصد متقاضیان زن و ۸۶ درصد مرد هستند. بانوان ۲ درصد بیشتر از دوره گذشته انتخابات، ثبت‌نام کرده‌اند.

استقبال بانوان از انتخابات در استان‌های البرز، تهران، قزوین، خرسان رضوی و خراسان شمالی بیشتر از سایر استان‌ها بوده است. در البرز ۲۰ درصد، در تهران۱۸ درصد، در قزوین ۱۷ درصد، در خراسان رضوی ۱۶ و در خراسان شمالی ۱۶ درصد متقاضیان بانوان هستند. در مقابل در استان کهگلویه و بویر احمد ۵ درصد، در ایلام ۷ درصد، در اردبیل ۸ درصد، در کردستان و خوزستان فقط ۹ درصد متقاضیان خانم هستند.

فراونی سن داوطلبان:

۳۵ درصد از داوطلبان بین ۳۰ تا ۴۰ سال ، ۳۶ درصد بین ۴۰ تا ۵۰ سال، ۲۲ درصد بین ۵۰ تا ۶۰ سال و ۶ درصد بین ۶۰ تا ۷۵ سال دارند.

مدرک تحصیلی داوطلبان:

۷۰درصد متقاصیان دارای کارشناسی ارشد، ۳ درصد حوزوی، ۱۶ درصد دکترا و ۱۱ درصد دارای مدرک کارشناسی با سابقه ایثارگری و نمایندگی مجلس هستند.

متقاضیان با سابقه نمایندگی

بیش از هزار نفر از نمایندگان ادوار مجلس در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند. ۵۱۱ نفر از داوطلبن سابقه نمایندگی در ادوار نهم، دهم و یازدهم را دارند. تا ساعت ۱۴ آخرین روز پیش ثبت‌نام، ۲۴۵ نماینده مجلس یازدهم ثبت‌نام کرده بودند.

بیشترین رقابت‌ برای کرسی مجلس

در استان‌های البرز، تهران، قم، خراسان رضوی و یزد رقابت سنگینی برای کسب کرسی مجلس شکل گرفته است.

در استان البرز برای هر کرسی ۴۳۰ نفر، در استان تهران برای هر کرسی ۲۸۲ نفر، در استان قم ۲۵۴ نفر برای هر کرسی، در خراسان رضوی برای هر کرسی ۱۷۹ نفر و در یزد برای هر کرسی ۱۷۸ نفر رقابت می‌کنند.

این آمار فقط مربوط به مرحله پیش‌ثبت‌نام است. متقاضیانی که مدارک آنها به تایید برسد در فاصله روزهای ۲۷ مهر تا۳ آبان در مرحله ثبت‌نام نهایی شرکت می‌کنند و بررسی صلاحیت آنها از این مرحله توسط شورای نگهبان آغاز خواهد شد.