شهر خبر

مازاد درآمد نفتی کجا خرج می‌شود؟

به گزارش مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر «داود منظور»، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در نشست علنی امروز - یکشنبه ۲۲ مرداد - مجلس شورای اسلامی در دفاع از لایحه دو فوریتی اصلاح بودجه ۱۴۰۲، گفت: این لایحه، اصلاحیه کوتاهی است که ناظر به برخی ایرادهای اجرایی کوچک قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور است تا بتوانیم قانون بودجه را سریع و کامل اجرا کنیم.

معاون رئیس‌جمهور افزود: این لایحه به روان شدن اجرای قانون بودجه امسال کمک می‌کند و اگر این لایحه امروز تصویب شود، بهتر از فرداست؛ چون ما با قانون بودجه زندگی می‌کنیم، خصوصا در بخش‌های سلامت، آموزش، بازنشستگان و توسعه زیرساخت‌ها.

دکتر منظور گفت: یکی از پیشنهادهای این لایحه در خصوص فروش نفت است. مجلس در قانون موجود، دولت را مکلف کرده روزانه ۱، ۴ میلیون بشکه نفت صادر کند؛ اما بر اساس اعلام وزارت نفت، اکنون میزان صادرات نفت از ۱.۴ میلیون بشکه عبور کرده است. بنابراین می‌خواهیم منابع مازاد حاصل شده را صرف تکمیل زیرساخت‌ها و همچنین بازپرداخت بخشی از بدهی‌های دولت به صندوق تأمین اجتماعی کنیم تا از ظرفیت صادرات نفت در شرایط تحریمی حداکثر استفاده را ببریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه افزود: مورد دیگری که در این لایحه دو فوریتی دیده شده، اصلاحاتی است که نیاز است در جداول ۷، ۸ و ۹ قانون بودجه اجرا شود. در این جداول، برخی ردیف‌های بودجه دستگاه‌ها، نشان‌دار شده و تنها به یک دستگاه اختصاص یافته است که این مورد از سوی کمیسیون تلفیق بودجه امسال در لایحه اعمال شده است؛ در حالی‌که این ردیف بودجه‌ها، بعضا به ۳ یا ۴ دستگاه اختصاص دارد. پس درخواست می‌کنم این ردیف بودجه‌ها اصلاح شود.