شهر خبر

پرچمدار ایران خودرو در راه بازار / تارا جوانان را بیشتر بشناسید

پرچمدار ایران خودرو در راه بازار / تارا جوانان را بیشتر بشناسید

تارا V۴ برای نخستین بار در جریان نمایشگاه قطعات خودرو تهران به نمایش درآمد.

اما خبر مهم‌تر از تیپ V۴، برنامه ساخت تارا جوانان است که منابع آگاه به بیت‌ران اعلام کردند نمونه‌های آزمایشی آن در حال تولید هستند. تارا V۴ با موتور TU۵ پلاس به‌دست مشتریان خواهد رسید. اما تارا جوانان موتور EFP را در زیر درب موتور خود دارد که می‌تواند ۴۷ اسب بخار نیروی بیشتری در اختیار راننده قرار دهد.

پیش از پرداختن‌به تارا جوانان، بهتر است اطلاعات خود را درباره تارا V۴ تکمیل‌تر کنیم. تارا V۴ ماه‌ها پیش رونمایی شد، اما نخستین نمایش عمومی از این خودرو در نمایشگاه قطعات خودرو تهران صورت گرفت.

تارا V۴ کامل‌ترین سطح تجهیزات و امکانات رفاهی را در میان تیپ‌های مختلف تارا به مشتریان خود ارائه می‌کند. از نشانه‌های بیرونی این تیپ می‌توان به جلوپنجره شبکه‌ای، گرافیک متفاوت چراغ‌های عقب و آنتن کوسه‌ای آن اشاره کرد که با تیپ‌های دیگر متفاوت است. البته در این تیپ سنسور باز شدن درب صندوق عقب با حرکت پا هم وجود دارد که امکانی کاملاً کاربردی و مهم است.

در داخل V۴ اما بیشترین تغییرات ممکن را می‌توان تماشا کرد. صندلی‌های جلو این خودرو مجهز به گرمکن هستند و کفی آنها به صورت برقی قابل تنظیم است.

طرح روکش صندلی‌ها هم با سایر تیپ‌های تارا متفاوت است و جا عینکی هم در داخل اتاق وجود دارد. مهم‌ترین تغییر اما عوض شدن جای دکمه‌های شیشه بالابرها از وسط کنسول به روی درب‌ها است.

در وسط صندلی‌های عقب زیر آرنجی وجود دارد و برای پارک بهتر خودرو، راننده می‌تواند از دوربین دید عقب با خطوط پارک داینامیک استفاده کند.

تارا V۴ با موتور TU۵ پلاس ۱۱۳ اسب بخاری تولید می‌شود که گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متری آن توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود.

تارا۲

تارا جوانان قوی‌ترین نسخه تارا ایران خودرو

مهمترین خبر درباره سدان فلگشیپ ایران خودرو، تارا جوان است. منابع آگاه به بیت‌ران اعلام کردند که تولید آزمایشی این خودرو آغاز شد و احتمالاً تا سال آینده وارد بازار خودرو کشور خواهد شد.

تارا جوان همانند دنا پلاس جوانان با موتور EFP تولید خواهد شد. موتور EFP ایران خودرو قوی‌ترین قوای محرکه‌ای است که تاکنون در این گروه صنعتی تولید شده‌است.

قدرت این قوای محرکه ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور آن هم ۲۴۰ نیوتن‌متر است. ایران خودرو باور دارد توان موتور EFP به میزان ۷.۳ درصد از موتور قبلی بیشتر و پیشرفت ۱۱.۶ درصدی هم در بحث گشتاور آن حاصل شد. در عین حال این خودروساز عنوان کرد موتور EFP سوخت کمتری مصرف می‌کند و آلایندگی آن هم کاهش یافت.

تارا جوانان مانند دنا جوان با استفاده از این موتور اصطلاحاً به روز، نیرو و گشتاور را توسط گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به محور جلو منتقل می‌کند.

تارا سه سیلندر سال آینده به بازار می‌آید

نکته مهم این است که ایران خودرو احتمالاً تا سال آینده تارا را با موتور سه سیلندر ۳F۳H هم به بازار ارائه خواهد کرد. همانطور که می‌دانیم خانواده موتور سه سیلندر ایران خودرو شامل چهار قوای محرکه متفاوت است.

تارا۱

یک موتور آن یک لیتری است و ۷۲ اسب بخار قدرت دارد و سه موتور دیگر آن ۱.۳ لیتری است. قوی‌ترین موتور سه سیلندر ایران خودرو ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور و ۱۴۸ اسب بخار توان دارد.

قویترین موتور سه سیلندر ایران خودرو از سیستم سوخت‌رسانی تزریق مستقیم بنزین GDI استفاده می‌کند. فشار پاشش این موتور ۳۵۰ بار است که بنا به ملاحظات احتراق و آلودگی، این فشار که تا دو سال قبل ۲۵۰ بار بود، بالا رفته‌است.

منابع آگاه اعلام کردند که نخستین نمونه تارا سه سیلندر دارای موتور ۳F۳L ایران خودرو است. این موتور حدود ۱۲۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن‌متر گشتاور را با گیربکس شش سرعته دستی به چرخ‌های جلو این خودرو منتقل می‌کند.