شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#محرم#توافق هسته‌ای

بی‌اعتنایی آمریکا به نتانیاهو در مسیر احیای برجام/ بی بی دیگر محرم نیست!

بی‌اعتنایی آمریکا به نتانیاهو در مسیر احیای برجام/ بی بی دیگر محرم نیست!

ایسنا نوشت: دو روزنامه صهیونیستی مطرح کردند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نتیجه اشتباهات محاسباتی‌اش در زمینه موضوع هسته‌ای ایران، به مرور در مسیر احیای توافق هسته‌ای مورد بی‌اعتنایی آمریکا قرار گرفته است.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در گزارشی درباره تلاش‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نوشت: نخست‌وزیر پس از بنا نهادن دوران خدمتش بر مبنای تهدید ناشی از ایران برای اسراییل و فراتر از آن، نه‌تنها توسط دولت بایدن نادیده گرفته می‌شود که در حال پیشروی در مسیر احیای توافق هسته‌ای است، بلکه به طور کلی اعتمادی نیز به او وجود ندارد.

یدیعوت آحارانوت در ادامه نوشت: بدترین اتفاقی که می‌تواند برای یک رهبر بیفتد، این است که مورد بی‌اعتنایی قرار گیرد. یک رهبر می‌تواند بحث‌برانگیز باشد، مورد مهر یا نفرت عموم، حتی مورد حملات مداوم معترضان قرار بگیرد. اما وقتی مورد بی‌اعتنایی قرار بگیرد، به بن بست رسیده است. به ویژه، وقتی این بی‌اعتنایی در زمینه موضوعی، یعنی که رکن اصلی قدرت‌طلبی آن رهبر بوده باشد، یعنی ایران.

در این گزارش با اشاره به توافق اخیر تهران و واشنگتن برای تبادل زندانیان ایرانی با جاسوسان آمریکایی در ایران که آزادسازی ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی به عنوان بخشی از آن انجام شد، این توافق را گامی برای ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین تلقی کرده و نوشت: رییس جمهور بایدن مصمم است که بدون مشارکت دادن نتانیاهو، به توافقی با ایران دست پیدا کند. بایدن و هم‌پیمانان دموکراتش سخنرانی نتانیاهو در سال ۲۰۱۵ در کنگره آمریکا را به یاد دارند که در آن با باراک اوباما، رییس‌جمهور وقت اوباما مخالفت و از توافقی انتقاد کرد که رییس‌جمهور برای متوقف کردن تولید تسلیحات اتمی در حال نهایی کردن با ایران بود.

این روزنامه با اشاره به تشویق دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا از سوی نتانیاهو برای خروج از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ و نفوذ او در دولت وقت آمریکا، نوشت: حالا، با برداشته شدن گام‌های آغازین برای احیای توافق هسته‌ای، نتانیاهو توان اثرگذاری روی نتیجه آن را ندارد. او دیگر نمی‌تواند در گوش رییس‌جمهور آمریکا چیزی زمزمه کند یا بندهای خیمه‌شب‌بازی را تکان دهد.

جای تعجب ندارد که اخیرا، نخست‌وزیر به ندرت نامی از ایران می‌برد. مردی که تمام دوران خدمتش را بر ایران‌هراسی بنا نهاد، حالا مجبور شده است به نظاره بنشیند که چطور ایران در نتیجه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، بلندترین‌گام‌ها را به سوی دست‌یابی به توانمندی هسته‌ای برداشته است.

افزون بر این، روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز در این باره در گزارشی نوشت: هر بار که اوضاع سخت، پیچیده یا از نظر سیاسی متزلزل می‌شود، همیشه می‌توان روی هشدارهای تهدیدآمیز نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو علیه ایران حساب کرد. هر چه باشد، متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران و نجات دادن تمدن غرب در این مسیر، نقش تعیین‌کننده زندگی اوست. گویی ۱۹۳۸ تکرار شده است، ایران آلمان نازی است و نتانیاهو خود را وینستون چرچیل بی رغبتی می‌بیند که تاریخ او را وکیل ایستادگی در برابر این تهدید کرده است.

هاآرتص در ادامه می‌نویسد: تمام این‌ها درست است اما تداوم اوضاع مضحک و عجیب او در واشنگتن در طی این سال‌ها به جایی رسیده است که حالا او مزاحمی است که هیچ ربطی به گفتمان موجود ندارد. در نتیجه، او دیگر محرم نیست. کنار گذاشته شده و هم‌پیمانی غیرقابل اعتماد محسوب می‌شود که واشنگتن امکان گوش کردن به نگرانی‌های او را دارد که به طور قابل توجهی محدودتر شده‌اند.

در ادامه این گزارش با اشاره به کارشکنی‌های نتانیاهو در روند انجام شدن توافق در سال ۲۰۱۵ نوشت که او به کنگره گفته بود، «توافق بهتری» وجود دارد اما تعجبی ندارد هیچ گاه ایده‌ای برای چنین توافقی مطرح نکرد.

این گزارش با اشاره به مواضع جنگ‌طلبانه نتانیاهو در قبال ایران و امید توخالی او به همراهی واشنگتن در عمل، نوشت: او مردی است که امیدوار بود ترامپ به ایران حمله نظامی کند، همان که به طور فاحشی در تبین یا ارائه سیاستی جایگزین شکست خورد. این موضوع به غنی‌سازی بی‌وقفه اورانیوم از سوی ایران منجر شد که ما را به موقعیت کنونی رسانده است.

هاآرتص با اشاره به مورد دیگری از اشتباه محاسباتی نتانیاهو درباره ایران، مطرح کرد: وقتی به عقب‌تر نگاه کنیم، نتانیاهو همان مردی است که در سال ۲۰۰۲ به کنگره توضیح داد چطور حمله به عراق می‌تواند تاثیر گسترده و مثبتی روی خاورمیانه بگذارد و ایران را متوقف کند.

311311