شهر خبر

کدامیک از نمایندگان فعلی مجلس برای انتخابات آمدند و چند نفر نیامدند؟

کدامیک از نمایندگان فعلی مجلس از حضور دوباره در خانه ملت انصراف داده اند و کدامیک اسب خود را برای فتح دوباره کرسی زین کرده اند؟

به گزارش«اطلاعات آنلاین»، براساس آمار اعلام شده روز گذشته و در روز هفتم پیش ثبت‌نام های انتخابات مجلس، ۱۳ هزار و دویست و سی و چهار نفر ثبت‌نام کردند که در مجموع هفت روز پیش ثبت‌نام، ۴۸ هزار و ۸۴۷ متقاضی موفق به پیش ثبت‌نام شدند.

اگرچه اولین گام برای ورود به عرصه انتخابات آینده برداشته شده اما گام های دیگری برای شکل گیری یک مجلس فراگیرتر، کارآمدتر و اثرگذارتر باقی مانده است.

واقعیت آن است که سوای از قیل و قال ها و هیاهوهای مصطلح و رایج درفضای سیاسی باید نوشت که بدون تردید عملکرد مجلس فعلی خالی از اشکال نبوده و نیست.

این نکته را می توان در گفت وگوهای روزمره مردم در کوچه وبازار به راحتی به دست آورد.آِیا نمایندگان فرصتی برای حضور در جمع مردم کوچه و بازار داشته و دارند؟ 

درباره کارنامه عملکرد یکایک نمایندگان مجلس و از جمله رئیس مجلس شورای اسلامی گفتنی های بسیاری است اما اگر نقطه اوج مطالبات امروز مردم – فارغ از هرگونه جناح بندی ها و نگاه های سیاسی- را پیگیری و تصویب لایحه موسوم به حجاب و عفاف بدانیم، بدون تعارف نمی توان نمره  قبولی برای نمایندگان مردم در خانه ملت در نظر گرفت.

به راستی چرا لایحه به این مهمی که شاید مهمتر از بسیاری از لوایح دیگر بوده، باید در اتاق های دربسته مورد بحث و چالش قرار گیرد و مردمی که زمینه حضور نمایندگان فعلی را در خانه ملت فراهم کرده اند از دیدن و شنیدن گفتار و رفتار نماینده خود محروم بمانند؟! آیا پاسخی جز مصلحت اندیشی را می توان متصور بود؟

بدون رودربایستی های متداول سیاسی باید نوشت اگرچه ساکنان خانه ملت می کوشند در پشت زره مجلس انقلابی خود و سوابق خود را -در آن چه که به آن سوگند خورده اند-  پنهان کنند، اما واقعیت این است که عملکرد آنان مطلوب و رضایت بخش نبوده است.

همچنان که برخی از صاحب نظران و کارشناسان نیز بر این نکته تاکید می کنند، جای نمایندگان مردم در بزنگاه های حساس خالی بوده و این واقعیت را نمی توان کتمان کرد و نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

بررسی اجمالی از مجموع نطق ها، تذکرات و گفت وگوهایی که در ارگان رسانه ای مجلس یعنی خانه ملت منتشر شده خود مصداق غیرقابل انکاری است که چه تعداد انگشت شمار از نمایندگان مردم در این بزنگاه ها جرائت حضور و اظهار نظر یافته اند. مابقی نیز به امورات – انشالله مرتبط با حوزه انتخابیه خود- مشغول بوده و هستند!

اما اکنون و در آستانه انتخابات جدید باید در اولین فرصت اطلاعات و آماری درباره این که چه تعداد از نمایندگان فعلی مجلس در این مرحله ثبت نام کرد ه اند؟ کدام احزاب و گروه ها دارای بیشترین و کمترین نفرات در فهرست اولیه متقاضیان داوطلبی نمایندگی مجلس بوده اند؟ کدامیک از نمایندگان فعلی مجلس از حضوردوباره در این عرصه انصراف داده اند؟ کدامیک از نمایندگان فعلی منع حضور داشته اند و علت آن چه بوده است؟ فراروی افکارعمومی قرار گیرد.

بی تردید پاسخ به این سئوالات برای انتخاب نماینده ای کارآمد و شایسته اثرگذار خواهد بود و فراتر از لیست ها و اظهارات پدرسالارانه فعالان سیاسی عمل می کند.