شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

دولتمردان با این گزارش آسوده می‌خوابند؟

مرکز آمار ایران گزارشی از وضعیت افزایش هزینه و کاهش درآمد خانوار‌های شهری و روستایی را منتشر کرد.

به گزارش«اطلاعات آنلاین»، مرکز آمار ایران گزارشی را مربوط به هزینه و درآمد خانوار شهری و روستایی را منتشر کرده است.

نگاهی به مهم‌ترین نتایج طرح در سال 1401 در مناطق شهری و روستایی نشان می‌دهد که متوسط هزينه‌ كل خالص سالانه‌ يک خانوار شهری ١,٣٧١,٤٦٠ هزار ريال (137 میلیون و 146 هزار تومان) بوده است كه نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٤٨,٣ درصد افزايش نشان می‌دهد.

 از هزينه‌ كل سالانه‌ خانوار شهري ٣٧٦,٨٢٢ هزار ريال با سهم ٢٧.٥ درصد مربوط به هزينه‌های خوراكي و دخاني و ٩٩٤,٦٣٨ هزار ريال با سهم ٧٢.٥ درصد مربوط به هزينه‌هاي غيرخوراكي بوده است. در بين هزينه‌‌هاي خوراكي و دخاني، بيشترين سهم مربوط به هزينه‌ گوشت با سهم ٢٠.٧ درصد و در بين هزينه‌هاي غيرخوراكي بيشترين سهم با ٥٢.٥ درصد مربوط به هزينه مسكن، سوخت و روشنايي بوده است.

متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ يك خانوار شهري ١,٦٦٩,٦٤١ هزار ريال بوده است كه نسبت به سال قبل، ٤٨,٥ درصد افزايش داشته است.

بر اين اساس در سال ١٤٠١ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهاي شهري بیشتر از رشد متوسط هزينه كل سالانه است.

منابع تامين درآمد خانوارهاي شهري نشان مي‌دهد كه 32.8 درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق‌بگيري، ١٦ درصد از مشاغل آزاد كشاورزي و غيركشاورزي و 2.51 درصد از محل درآمدهاي غيرشغلي خانوار تأمين شده است.

متوسط هزينه‌ كل خالص سالانه‌ يک خانوار روستایی ٧٨٨,٥٩٤ هزار ريال بوده است كه نسبت به سال قبل ٥١,٩ درصد افزايش نشان مي‌دهد.

 از هزينه‌ كل سالانه‌ خانوار روستایي ٣٢٨,٥٢٧ هزار ريال با سهم ٤١.٧ درصد مربوط به هزينه‌هاي خوراكي و دخاني و ٤٦٠,٠٦٨ هزار ريال با سهم ٥٨.٣ درصد مربوط به هزينه‌هاي غيرخوراكي بوده است.

در بين هزينه‌هاي خوراكي و دخاني، بيشترين سهم مربوط به هزينه‌ گوشت با سهم ٢٠.٧ درصد و پس از آن هزينه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده‌های آن با ٢٠.٤ درصد و در بين هزينه‌هاي غيرخوراكي، بيشترين سهم با ٣٢.٨ درصد مربوط به مسكن، سوخت و روشنايي بوده است.

متوسط درآمد اظهار شده سالانه‌ يك خانوار روستایی ٩٨٦,٣٨٣ هزار ريال بوده كه نسبت به سال قبل ٥٤,٨ درصد افزايش داشته است. منابع تامين درآمد خانوارهاي روستایی نشان مي‌دهد كه ٣٢ درصد از مشاغل مزد و حقوق‌بگيري، 1.30 درصد از مشاغل آزاد كشاورزي و غيركشاورزي و 9.37 درصد از محل دآمدهاي غيرشغلي خانوار تأمين شده است.

بررسي متوسط هزينه كل سالانه يک خانوار شهري نشان مي‌دهد كه استان تهران با ١,٩٦١,٨٩٤ هزار ريال بيشترين و استان کرمان با ٧٩٠,٥١٧  هزار ريال كمترين هزينه را در سال ١٤٠١ داشته‌اند.

همچنين استان تهران با ٢,٣٠٦,٦٢٢  هزار ريال بيشترين و استان خراسان شمالي با ١,٠٢٤,٦٣٥  هزار ريال، كمترين متوسط درآمد سالانه يك خانوار شهري را در سال ١٤٠١ به خود اختصاص داده است.

بررسي متوسط هزينه كل سالانه يک خانوار روستايي نشان مي‌دهد كه استان مازندران با ١,٣٠٣,٦٣٩ هزار ريال بيشترين و استان سيستان و بلوچستان با ٤٢١,٤٣٩ هزار ريال كمترين هزينه را در سال ١٤٠١ داشته‌اند.

همچنين استان مازندران با ١,٦٧٦,٢٥٠ هزار ريال بيشترين و استان سيستان و بلوچستان با ٤٤٠,٥٥١  هزار ريال، كمترين متوسط درآمد سالانه يك خانوار روستایی را در سال ١٤٠١ به خود اختصاص داده است.