شهر خبر

گرانی طلا بازار بدلیجات را داغ کرد

گرانی طلا بازار بدلیجات را داغ کرد

بازار طلا و سکه کشور امسال روزهای خوشی را به خود ندیده است و به گفته فعالان بازار، بی‌رمقی بازار طی یکی دو ماهه اخیر به اوج خود رسیده است.

عدم استقبال خریداران در بازار سکه و طلا قیمت‌ها را تقریبا ثابت نگه داشته و این در حالی است که ماه‌های اخیر روزهای پرنوسانی در بازار جهانی بوده است.

محمدرضا صادق‌زاده کارشناس و فعال بازار سکه و طلا درباره علت تغییر قیمت‌ها در بازار به خبرنگار تیتر کوتاه گفت: یکی از دلایل عدم استقبال از بازار طلا امید به ارزانی بیشتر است و این درحالی است که قیمت‌ها درحال‌حاضر در کف قرار دارد و احتمال کم شدن قیمت‌ها خیلی اندک است.

وی افزود: درحال‌حاضر بیشتر فعالان این صنف به علت عدم فروش، کمترین سود را دریافت می‌کنند در حالی که خرید آنها برای ماه‌های گذشته است و به طور کلی اجناس خود را با ضرر به‌دست مشتریان خود می‌رسانند.

صادق‌زاده ادامه داد: یکی دیگر از دلایل نبود مشتری دربازار، فرارسیدن ماه‌های محرم و صفر است که هر سال در این دو ماه بازار روزهای کسادی را سپری می‌کند و دلیل آن‌هم برگزار نشدن مراسم عقد و ازدواج است.

 این فعال بازار طلا و سکه در پاسخ به اینکه برخلاف همیشه چرا نوسانات جهانی روی قیمت‌ها چندان تاثیرگذار نیست؟ گفت: علت این امر عدم فروش اجناس قبلی است و فروشندگان سعی می‌کنند تا اجناس خود را تا جای ممکن به قیمت گذشته محاسبه و به‌دست مشتری برسانند؛ البته بیشتر فروشندگان همچنان نوسانات بازار جهانی را در قیمت‌گذاری خود لحاظ می‌کنند.

او افزود: البته این نکته را نباید فراموش کرد که قیمت‌های بازار جهانی قیمت طلای خالص است و در حالی که در بازار ایران طلا به صورت کار شده و قیمت‌ها بر اساس اجرت کار، محاسبه می‌شود.

صادق‌زاده درباره کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر و تاثیر آن بر بازار سکه و طلا گفت: این روند چندان تاثیری بر قیمت‌ها نخواهد گذاشت مگر اینکه روند ریزش قیمت ارز، شیب زیادی داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب فعالان بازار گفت: همکاران ما طی سال‌های اخیر با توجه به شیوع کرونا ضررهای زیادی را متحمل شده‌اند و این درحالی است که اجاره مغازه‌ها و مالیات و سایر هزینه‌ها به قوت خود باقی بوده است به همین دلیل بسیاری از همکاران این بازار را ترک کرده‌اند و بسیاری هم در فکر ترک بازار و مهاجرت به کشورهای دیگر هستند.

این کارشناس ادامه داد: در بازار طلاسازان افراد حرفه‌ای و به قول معروف کارکشته‌ای فعالیت دارند که کارهای خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند و حیف است که این اشخاص ایران را ترک و به سایر کشورها مهاجرت کنند.

صادق‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا امروز بازار طلا فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری است یا خیر؟ گفت: طلا همیشه امن‌ترین بازار برای جذب سرمایه در ایران و جهان است و شاید در بعضی مواقع رشد چشمگیری نداشته باشد؛ اما در بلند مدت حتما سود خوبی را برای سرمایه‌گذاران خواهد داشت.

وی ادامه داد: اما برای افرادی که انتظار سوددهی زودهنگام و نوسانی را دارند و به نظر من بهتر است وارد این بازار نشوند و دربازارهای دیگر و با ریسک بیشتر سرمایه‌گذاری کنند.

بازار بدلیجات گرم‌تر از گذشته

او درباره استقبال مردم از بدلیجات نیز گفت: افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و کاهش قدرت خرید مردم طی سال‌های گذشته باعث شده تا مردم به خرید بدلیجات سوق پیدا کنند و به همین دلیل بسیاری از فعالان بازار طلا نیز به فروش بدلیجات روی آورده‌اند.

صادق‌زاده افزود: البته گرایش مردم به خرید زیورآلات بدل، باعث شده تا قیمت‌ها در این بازار هم رشد عجیب‌و‌غریبی داشته باشد.

به گفته وی دیگر بازار فلزات گران‌بها مثل نقره نیز این‌روزها مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از عروس و دامادها روی به خرید حلقه‌ها نقره و حتی بدل آورده‌اند.

این کارشناس ادامه داد: در سال‌های پیش طلا سرمایه و پشتوانه‌ای برای زوج‌های جوان به حساب می‌آمد که این روزها با استقبال از بدلیجات، این سرمایه رو به فراموشی گذاشته است.