شهر خبر

مراکش اولین محموله سامانه دفاعی اسرائیل را دریافت کرد

ایرنا نوشت: مراکش به یکی از معدود کشورهایی تبدیل شده است که چنین فناوری پیشرفته‌ای را در اختیار دارد و گام دیگری در راهبرد خود برای نوسازی زرادخانه دفاعی خود برمی دارد.

مراکش اولین محموله های سامانه دفاعی «باراک ام ایکس» متعلق به ارتش اسرائیل را دریافت کرده است.
به نقل از شبکه اسرائیلی «آی ۲۴ نیوز»، مراکش به یکی از معدود کشورهایی تبدیل شده است که چنین فناوری پیشرفته‌ای را در اختیار دارد و گام دیگری در راهبرد خود برای نوسازی زرادخانه دفاعی خود برمی دارد.
بر اساس این گزارش، مراکش در تابستان امسال دریافت اولین محموله‌های سامانه دفاعی «باراک ام ایکس» اسرائیل را آغاز کرد.
«آی ۲۴ نیوز» افزود: تحویل این محموله‌ها در چارچوب توافق نامه‌ای است که در فوریه ۲۰۲۲ بین مراکش و اسرائیل برای دستیابی به تسلیحات به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار امضا شد.
سامانه Barak MX توسط شرکت صنایع هوافضای اسرائیل، یک شرکت غول پیکر تسلیحاتی به ریاست عمیر پرتز وزیر جنگ سابق این رژیم، توسعه و تولید شده است.
مراکش پیشتر علاوه بر سامانه‌های دفاعی Elbit Systems و سیستم ضد پهپاد از نوع اسکای لوک ((Skylock، پهپادهای Heron تولید صنایع هوافضای اسرائیل و سایر پهپادهای BlueBird را خریداری کرده بود.
اسرائیل از زمان امضای توافقنامه سازش و عادی سازی روابط با مراکش در دسامبر ۲۰۲۰، نقشه وسیعی برای نفوذ گسترده در بخش‌های مختلف این کشور طراحی و همکاری های وسیع نظامی و تسلیحاتی را با مغرب آغاز کرده است.
کارشناسان منطقه شمال آفریقا این اقدام تل‌آویو را باعث برهم خوردن موازنه قوا و ثبات و آرامش این منطقه در آینده ارزیابی کرده‌اند.
310310