شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارکنان#موتور

هجوم هماهنگ برای زمین زدن موتور محرک اقتصاد / حمله حامیان حجاب اجباری به «استارت آپ‌ها»

هجوم هماهنگ برای زمین زدن موتور محرک اقتصاد / حمله حامیان حجاب اجباری به «استارت آپ‌ها»

حملات هماهنگ برخی افراد و نهادها به استارت آپ ها به بهانه تخلف فردی کارکنان آنها، برخورد با برخی استارت آپ ها را تا مرز تهدید به تعطیلی و بیکاری کل پرسنل آنها مطرح کرده است. این در حالی است که طراحان این بازی سیاسی، بدون درنظر گرفتن اولویت اقتصاد که از سوی مقام معظم رهبری تعیین شده، به دنبال حذف رقبای اقتصادی شرکت های همسو با خود در بخش خصوصی هستند.

تلاش هدفمند برخی سلبریتی های مدعی دفاع از ارزشها و رسانه های همسو با آنها در شبکه های اجتماعی برای ضربه زدن به برخی استارت آپ ها، این گمانه را مطرح کرده که افراد صاحب نفوذ در دولت به بهانه انتشار تصاویر کارکنان بی حجاب این استارت آپ ها که مدت ها قبل در حساب کاربری فردی پرسنل این شرکت ها منتشر شده، کارزارهای هدایت شده ای را برای حذف شرکت های رقیب در بخش خصوصی راه اندازی کردند.

بهره برداری هدفمند از موضوع حجاب اجباری برای حذف رقیب تجاری در بخش خصوصی، جدیدترین پرده از حملات هماهنگ برخی سلبریتی های به ظاهر پایبند به ارزش ها است که بدون در نظر گرفتن اولویت کشور در سالی که از سوی رهبرانقلاب، مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده، برنامه ریزی برای حمله به شرکت های پرمخاطب را در دستور کار قرار دادند.

در همین راستا طی هفته های گذشته ساختمان اداری دیجی‌کالا، پلتفرم خرده‌فروشی آنلاین، به‌صورت موقت پلمب شد. اگرچه علت این اتفاق را تصاویری منتشرشده از کارکنان دیجی‌کالا بیان کردند که در آن کارمندان زن بعضا حجاب ندارند اما این موضوع، بهمن‌ماه سال گذشته نیز برای دیجی‌کالا دردسرساز شده بود و آنها با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند عکس‌های منتشرشده، در ساختمان دیجی‌کالا نبوده است. این‌بار اما روابط عمومی این برند خبر پلمب‌شدن ساختمان اداری را تایید کرد.

چه آنکه خبرگزاری فارس هم در تحلیلی مبتنی بر تئوری توطئه، نوشت «برخی پلتفرم‌ها مثل دیجی کالا، طاقچه و ازکی اقدام به انتشار عکس کشف حجاب دسته جمعی کارکنانشان در محیط کار کرده و آن را در فضای مجازی منتشر کردند» این خبرگزاری با مرتبط کردن موضوع حجاب اجباری با ناآرامی های سال قبل تلاش نمود همزمانی پروپاگاندای رسانه ای همسو با فارس علیه این استارت آپ ها را نشانه ای از هماهنگی این رویدادها با اعتراضات بعد از جنبش مهسا امینی ارزیابی نماید.

هجوم هماهنگ برای زمین زدن موتور محرک اقتصاد / حمله حامیان حجاب اجباری به «استارت آپ‌ها»

این در حالی است که دی جی کالا در ماه های گذشته هدف حمله تلویزیون اینترنشنال قرار گرفته بود و رسانه های فارسی زبان خارج از کشور، مردم را به تحریم دی جی کالا دعوت کرده بودند.

از سوی دیگر رسانه های نزدیک به یک جریان خاص در دولت در حالی مدعی انتشار تصاویر بدون حجاب کارمندان استارت آپ ها در اکانت های رسمی شرکت ها هستند که اکانت های رسمی و شرکتی دی جی کالا و طاقچه، تصاویری بدون حجاب منتشر نکردند، بلکه این تصاویر در اکانت شبکه اجتماعی شخصی کارکنان آنها منتشر شده است.

موضوعی که به مرور و با انتشار بیانیه ها و اطلاعیه های این پلتفرم ها، رنگ می بازد و فرضیه تسویه حساب برخی افراد از استارت آپ های پرمخاطب را به بهانه حجاب اجباری مطرح می کند. پروژه ای تجاری، که برخی رسانه ها به این بهانه، آن را برجسته سازی کردند تا نهادهای مسئول را به تعطیلی این استارت آپ ها تحریک کنند.

در همین راستا و علی رغم ادعای همزمانی انتشار تصاویر بدون حجاب کارمندان طاقچه، دی جی کالا و ازکی، استارت آپ طاقچه در بیانیه ای اعلام کرده بود تصاویر منتشر شده، مربوط به اکانت یکی از کارمندانش متعلق به یک ماه و نیم پیش و عکس شخصی کارمند دی جی کالا هم مربوط به سه هفته پیش است و شرکت ازکی هم ویدئوی معرفی شرکت خود را هفته قبل منتشر کرده که در گزارش خبرگزاری فارس، ادعای همزمانی هدفدار بین انتشار این تصاویر به دلیلی برای همراهی این شرکت های خصوصی با حامیان خارجی اعتراضات بعد از فوت مهسا امینی مطرح شده است.

این در شرایطی است رسانه های ارزشی و سلبریتی های همسو با آنها که در روزهای گذشته برای تعطیلی استارت آپ های بخش خصوصی سنگ تمام گذاشتند و در برابر این سوال که در صورت انتشار تصاویری از افراد بی حجاب در مراکز دولتی یا وزارتخانه ها، آیا بالاترین مسئول در وزارتخانه مواخذه خواهد شد، منفعل شده و سکوت کردند.

هجوم هماهنگ برای زمین زدن موتور محرک اقتصاد / حمله حامیان حجاب اجباری به «استارت آپ‌ها»

چه آنکه محمد رهبری فعال و تحلیل گر شبکه های اجتماعی در اکانت توئیتر خود، این سوال را از طرفداران حجاب اجباری، مطرح کرده که «اگر در فروشگاه اتکا (وابسته به وزارت دفاع) یا فروشگاه شهروند (وابسته به شهرداری)، کسی بدون روسری وارد شده و عکس و فیلمش منتشر شود، وزارت دفاع و شهرداری، جریمه سنگین پرداخت خواهند کرد و فروشگاه هایشان پلمپ خواهد شد؟»

اما پرسش مهمتر این است که حمله به استارت آپ ها در سال مهارتورم و رشد تولید که پیشتر، در قالب شب نامه ها و مستندهای ویدئویی از سوی رسانه های خاص داخلی و بعد تر در رسانه های تندروی فارسی زبان خارجی شکل گرفته، چه هدفی را دنبال می کند؟

چرا تندروهای داخلی با هدف حذف رقیب تجاری در بخش خصوصی و به بهانه حجاب و تندروهای خارجی با هدف نابودی اقتصاد ایران به دنبال دلسرد کردن و ناامیدی جوانان فعال و کارآفرینان هستند و آیا اینگونه کنشگری ها، اهداف انتخاباتی را هم دنبال می کند؟

اینها سوالاتی است که به نظر می رسد برخی با نفوذ در لایه های پنهان نهادهای تصمیم ساز، به دنبال منحرف کردن مسیر کشور از ریل اصلی تعیین شده از سوی رهبرانقلاب بر مدار اولویت اقتصاد در سال جاری هستند. انقلابی نماهایی که منافع اقتصادی خود را زیر پوست پروژه حجاب دنبال می کنند.

216۲۱۳