شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#نفت ایران#قیمت نفت

قیمت نفت ایران گران‌تر از سبد نفتی اوپک شد

قیمت نفت ایران گران‌تر از سبد نفتی اوپک شد

جدیدترین گزارش اوپک نشان می‌دهد، هر بشکه نفت سنگین ایران در تیر ماه با افزایش ۶.۱۵ دلاری ۸۱.۴۸ دلار و گران‌تر از نفت برنت و سبد نفتی اوپک معامله شده است.

جدیدترین گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک نشان می‌دهد، متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه جولای ۲۰۲۳ (تیر ۱۴۰۲) نسبت به ماه پیش از آن ۶ دلار و ۱۵ سنت افزایش داشته و بشکه‌ای ۸۱.۴۸ دلار معامله شده است.

نفت سنگین ایران در ماه ژوئن (خرداد ۱۴۰۲) با کاهش یک دلار و ۱۴ سنتی نسبت به ماه اردیبهشت ۷۵.۳۳ دلار فروخته شده بود.

در عین حال، متوسط قیمت نفت ایران در ۷ ماه نخست سال ۲۰۲۳ به ازای هر بشکه ۷۹.۸۴ دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش ۲۵.۶۵ دلاری را نشان می‌دهد. متوسط قیمت نفت ایران در ۷ ماه نخست سال ۲۰۲۲ به ازای هر بشکه ۱۰۵.۴۹ دلار بوده است.

*  افزایش قیمت تمامی نفت‌های اوپک

قیمت تمامی انواع نفت اوپک در ماه جولای افزایش یافته که بیشترین افزایش برای نفت سبک عربستان با ۶ دلار و ۲۷ سنت و کمترین افزایش برای نفت مخلوط صحرای الجزایر با ۵ دلار و ۶ سنت ثبت شده است.

نفت زفیرو گینه با ۶ دلار و ۱۷ سنت و تنها با اختلاف ۲ سنتی با قیمت نفت ایران در جایگاه دوم رشد قیمتی در میان انواع نفت سبد نفتی اوپک قرار گرفته است.

به این ترتیب، سومین رشد قیمتی در این سبد نفتی با ۶ دلار و ۱۵ سنت به ایران اختصاص یافته است.

* نفت ایران گران‌تر از متوسط نفتی اوپک

متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در ماه جولای با ۵ دلار و ۸۷ سنت افزایش نسبت به ماه قبل از آن به ۸۱.۰۶ دلار در هر بشکه رسیده است. این رقم برای سبد نفتی اوپک در ماه ژوئن ۷۵.۱۹ دلار در هر بشکه بوده است.

نفت سبک عربستان هم به ۸۳.۴۵ دلار در هر بشکه رسیده است که به این ترتیب، تفاوت قیمتی نفت ایران و عربستان یک دلار و ۹۷ سنت است.

همچنین نفت ایران با قیمت ۸۱.۴۸ دلار در هر بشکه از متوسط سبد نفتی اوپک بالاتر معامله شده است.

*   نفت ایران گران‌تر از نفت برنت

هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز در این ماه به طور متوسط ۸۰.۰۹ دلار به فروش رفته است که ۵ دلار و ۳۶ سنت نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافته است.

هر بشکه نفت خام آمریکا نیز ۵ دلار و ۵۴ سنت نسبت به ماه پیش افزایش را ثبت کرده و ۷۵.۸۵ دلار معامله شده است.

به این ترتیب، نفت ایران در تیر ماه گران‌تر از نفت برنت معامله شده است.

* رشد ۳۰ دلاری متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۲

متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۲ به ازای هر بشکه ۹۹.۹۲ دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ افزایش ۳۰.۱۲ دلاری را نشان می‌دهد. متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۱ به ازای هر بشکه ۶۹.۸۰ دلار بوده است.

نفت ایران در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط ۶۹.۸ دلار فروخته شده است. این در حالی است که متوسط نفت ایران در سال ۲۰۲۰ به ازای هر بشکه ۴۰.۷۷ دلار فروخته شده بود و این بدان معناست که متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۹ دلار و ۳ سنت افزایش یافته است.

متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۱۹ برابر با ۶۱.۸۵ دلار در هر بشکه برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، این رقم طی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ به ترتیب ۶۷.۹۷ دلار و ۴۹.۶۰ دلار به ازای هر بشکه عنوان شده است.

قیمت نفت ایران در ماه فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۹۸) نزدیک به ۱۰ دلار کاهش یافته بود. همان زمان که بیشتر جهان پس از چین، درگیر شیوع ویروس کرونا شده بود.