شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ویتامین D

وقتی خورشید روی پوست ما پنجه می‌کشد

نور خورشید، مانند سکه، دو روی بسیار مهم دارد؛ یک روی آن، آرامش حاصل از آن و تامین ویتامین D است و روی دیگرش، خطراتی است که به واسطه اشعه فرابنفش یا همان UV به بدنمان می‌رساند.

نرگس خانعلی زاده در یادداشتی در ضمیمه خانواده امروز روزنامه اطلاعات نوشت: حالا که این روزها، بسیاری از شهرها، گرمترین روزهای خودشان را می‌گذرانند، شاید بهتر است که بیشتر مراقب سلامتی‌مان باشیم؛ از پیش‌بینی گرما زدگی و اندیشیدن تمهیداتی برای جلوگیری از این اتفاق، تا مراقبت از پوست بدن‍مان در برابر آفتابی که تند و تیزتر از هر وقت دیگری می‌تابد. حالا در این میان، اشعه فرابنفش یا همان نور مستقیم خورشید، خبرساز شده است؛ اشعه‌ای که در روزهای گرم سال، خطراتش را بیشتر حس می‌کنیم!

انگار که فرابنفش، به موضوعات فراموش شده جامعه‌مان تبدیل شده است؛ آنقدر که کمتر کسی از قرار گرفتن در برابر نور خورشید واهمه دارد و آن را خطرناک می‌داند. تنها به گرمازدگی و کلافگی‌شان از گرما فکر می‌کنند که با راهکارهای کوتاه مدت، بهبود پیدا می‌کند. اما اثرات طولانی مدت و جدی‌تر نور خورشید، چه می‌شود؟ پس اجازه بدهید ما برایتان بگوییم؛ اینکه نور خورشید، مانند سکه، دو روی بسیار مهم دارد؛ یک روی آن، آرامش حاصل از آن و تامین ویتامین‌های بدن از جمله ویتامین D است و روی دیگرش، خطراتی است که به واسطه اشعه فرابنفش یا همانUV به بدنمان می‌رساند. خطراتی که در وقت آفتاب گرفتن و قرار گرفتن طولانی مدت در زیر تابش مستقیم نور خورشید، پررنگ تر از هر وقت دیگر خواهند بود.

پوستت را دریاب

فارغ از اینکه لازم است توصیه‌های تکراری راجع به اینکه طولانی مدت آفتاب نگیرید و از آفتاب ساعت ۱۲ تا سه بعدازظهر دوری کنید و موضوعاتی شبیه به اینها را جدی بگیرید؛ بهتر است بدانید که آن چیزی که می‌تواند محافظ سلامت پوست شما در برابر نور آفتاب و در رفت و آمدهای معمولی‌تان در شهر شود، کرم ضدآفتاب است؛ کرمی که بسیاری از متخصصان پوست و مو، مصرف آن را در خانه و حتی در شب‌ها هم توصیه می‌کنند؛ توصیه‌ای که حتی تابستان و زمستان هم ندارد و اطلاعات نشان داده است که نور خورشید در روزهای ابری هم می‌تواند از میان ابرها بگذرد و خودش را به زمین برساند. برای همین است که پزشکان معتقدند که کرم ضدآفتاب، یکی از اساسی‌ترین لوازم آرایشی واجبی است که هر خانمی باید اول برای سلامتی و در گام دوم برای زیبایی‌اش مصرف کند؛ باقی چیزها دیگر سلیقه‌ای هستند و البته غیرضروری! البته شما بدانید که خانم و آقا ندارد؛ سلامت مهم است و دیگر هیچ!

سرطان به دور

تماس مستقیم و طولانی مدت با اشعه UV منجر به بروز سرطان پوست می‌شود؛ این واقعیتی است که شاید استثنا داشته باشد و شاید نشود به همه افراد و هر وقتی تعمیمش داد، اما قابل انکار نیست. به طور کلی، یکی از ویژگی‌های اشعه سرطانزا بودن آن است و بهتر است میزان ارتباطمان با آن را به حداقل برسانیم. مثلا دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده را می‌بینید؟ دستگاه‌هایی که با تابش کار می‌کنند و به شدت باید مراقب باشیم که تابش این اشعه به بیرون از دستگاه سرایت نکند. آن‌وقت است که خیال‌مان از سلامت‌مان راحت می‌شود. پس نه فقط برای سلامت پوست که به نظر جنبه ظاهری دارد بلکه برای دور بودن از بیماری‌هایی مانند سرطان هم، از اشعه فرابنفش دوری کنید؛ در هر لحظه و هرجا!

خوبش را بگو

کسی قرار نیست منکر همه کاربردهای بی‌شمار اشعه فرابنفش، در علم پزشکی، صنعت و نیازهای روزمره‌مان برای لامپ و کنترل حشرات و … شود، اما حرف چیز دیگری است؛ اینکه از خدمات و کاربردهای متعدد این اشعه استفاده کنید اما خودتان را در معرض طولانی‌مدت و مداوم آن قرار ندهید که به اندازه خوبی‌هایش، آسیب هم به همراه دارد. یک استفاده محتاطانه، بهترین روش برای زندگی مسالمت آمیز با این اشعه است.

عینکی برای آفتاب

شاید بدیهی به نظر برسد اما یکی دیگر از راه‌های مراقبت از سلامت پوست و از آن مهمتر، چشم در برابر اشعه فرابنفش خورشید، استفاده از عینک آفتابی به ویژه برای کودکان است؛ کودکانی که به گفته متخصصین، عوارض رسیدن پرتو‌های خورشیدی به چشمشان ۱۰ برابر بیشتر از چشم افراد بزرگسال است. در این میان، شاید کلاه لبه‌دار هم بتواند پیشنهاد خوبی باشد؛ پیشنهادی که هم مدل لباس پوشیدنتان را زیبا خواهد کرد و هم مانع رسیدن آفتاب مستقیم به پوست و چشم شما و فرزندتان خواهد شد.

شما بیشتر دوست عزیز

حالا در این میان و بعد از همه این حرف‌ها، لازم است بدانید که این توصیه‌ها، برای افرادی که به سبب شغلشان، در معرض نور مستقیم خورشید هستند، کاربرد بیشتر و مهمتری دارد. پلیس‌ها، کشاورزان و … که تمام مدت در زیر نور خورشید هستند، باید همه تمهیدات لازم برای شروع یک روز آفتابی را برای خودشان فراهم کنند؛ از ضدآفتاب و عینک آفتابی و کلاه لبه‌دار تا نوشیدن آب به مقدار کافی که بدنشان بتواند توان تحمل این حجم از آفتاب را داشته باشد. اگر هم در این میان، سایه‌ای پیدا کردید، از آن غافل نشوید؛ حتی برای چند دقیقه!