شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اربعین

بلیت سفرهای اربعین را اینقدر گران نخرید

بلیت سفرهای اربعین را اینقدر گران نخرید

درحالی قرار است پیش‌فروش بلیت اتوبوس برای ایام اربعین ۱۴۰۲ از شنبه آینده آغاز شود که برخی شرکت‌های مسافربری با افزایش حدود ۲۶۰درصدی، گرانفروشی را آغاز کرده‌اند.

 شهریور سال گذشته شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیش‌بینی ۵ میلیون مسافر زائر عتبات در ایام اربعین گفته بود: در مجموع ۳۵۰ هزار مسافر از طریق ناوگان هوایی و ریلی و ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر نیز از طریق ناوگان جاده‌ای جابه‌جا خواهند شد.

شهریار افندی‌زاده افزود: در حمل‌ونقل جاده‌ای برای ۱۵ تا ۳۰ شهریور مسیر یک‌سرخالی را خواهیم داشت، به همین منظور در سال ۹۸ افزایش ۱۰۰درصدی برای قیمت بلیت در نظر گرفته شد اما برای امسال این عدد به ۷۵ درصد رسیده است.

بر این اساس قیمت بلیت اتوبوس‌های ۲۵، ۳۲ و ۴۴ نفره از تهران به مهران به‌ترتیب ۴۰۴ هزار تومان، ۳۳۶ هزار و ۲۴۵ هزار تومان تعیین شد. قیمت بلیت اتوبوس از تهران به مرز خسروی نیز برای اتوبوس‌های ۲۵نفره، ۳۲نفره و ۴۴نفره به‌ترتیب به ۲۹۶ هزار تومان، ۲۵۶ و ۱۷۲ هزار تومان افزایش یافت. نرخ بلیت اتوبوس از تهران به چذابه برای اتوبوس ۲۵نفره ۴۱۸ هزار تومان، اتوبوس ۳۲نفره ۳۵۲ هزار تومان و اتوبوس ۴۴نفره ۳۲۸ هزار تومان تعیین شد.

این درحالی بود که چند روز قبل قیمت بلیت اتوبوس بدون سروصدا ۵۰ درصد افزایش یافت.

داریوش باقرجوان شد مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دراین‌باره گفته بود: بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته و تصمیم ستاد مرکزی اربعین، مصوبه افزایش ۱۰۰درصدی نرخ بلیت اتوبوس در ایام اربعین از این ستاد اخذ شد، یعنی نرخ موجود هرچه بود ضربدر ۱۰۰ درصد، یعنی ۲ برابر، این مصوبه بنابر صلاحدید وزیر راه و شهرسازی تعدیل شد و به ۷۵ درصد کاهش یافت.

وی اضافه کرد: در ادامه بر اساس شرایط به‌وجودآمده، عدم تمرکز در سفرها، تردد پراکنده زائران و یک سری ملاحظات دیگر در هزینه‌های تمام‌شده سفر، ستاد مرکزی اربعین مجوز افزایش ۲۵ درصد دیگر را بر آخرین قیمت‌های اعلام‌شده، صادر کرد، به‌عبارت دیگر هر عددی برای تابلوهای اعلام نرخ رفته بود باید در ۱.۲۵ درصد ضرب می‌شد.

وی توضیح داد: «بنابراین خبر افزایش ۱۲۵درصدی قیمت بلیت اتوبوس درست است، این اتفاق در دو مرحله روی داده است. در زمان حاضر حدود ۸۰۰ اتوبوس برای انتقال زائران اربعین در پایانه برکت مستقر شده‌اند.»

۲ روز قبل رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نشست خبری درباره قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین ۱۴۰۲ گفته بود: هنوز قیمت نهایی مشخص نشده است و موضوع برگشت اتوبوس‌ها و یک‌سرخالی بودن آنها در تعیین قیمت بلیت اتوبوس لحاظ خواهد شد.

اوایل ماه جاری رئیس ستاد مرکزی اربعین هم در رابطه با قیمت بلیت اتوبوس همزمان با ایام اربعین حسینی(ع) گفته بود: بلیت اتوبوس در ایام اربعین طبق روال هر سال انجام می‌شود، یعنی هزینه رفت و برگشت به‌صورت یکجا از زائران دریافت می‌شود چراکه اتوبوس‌ها بیشتر یک‌سرخالی تردد می‌کنند.

با تمام این تفاسیر به‌نظر می‌رسد شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری پیش از اعلام رسمی قیمت‌ها، گرانفروشی را آغاز کرده‌اند، ماجرا از این قرار است که بلیت اتوبوس برای مهران با قیمت ۶۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود، قیمت بلیت این مسیر ۱۸۱ هزار تومان است، یعنی برخی شرکت‌های اتوبوسرانی حدود ۲۶۰ درصد بالاتر از قیمت‌های مصوب، بلیت‌فروشی می‌کنند.

طبق اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی طرح اربعین امسال از ۲۷ مرداد آغاز می‌شود و تا ۲۰ شهریور ماه ادامه دارد. قرار است پیش‌فروش بلیت اتوبوس از شنبه هفته آینده آغاز شود و تا قبل از ۲۱ مردادماه قیمت‌های مصوب اتوبوس‌ها اعلام خواهد شد.