شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتش#لهستان#بلاروس#انگلیس

سرویس اطلاعات انگلیس:واگنر احتمالا در مجاورت مرز لهستان به نیروهای بلاروس آموزش می‌دهد

سرویس اطلاعات انگلیس:واگنر احتمالا در مجاورت مرز لهستان به نیروهای بلاروس آموزش می‌دهد

مهر نوشت: سرویس اطلاعاتی انگلیس درباره احتمال آموزش نیروهای بلاروسی در نزدیکی مرز لهستان به دست نیروهای ارتش خصوصی «واگنر» هشدار داد.

به نقل از یو.‌پی.‌آی، سرویس اطلاعاتی انگلیس مدعی شد احتمال آموزش نیروهای بلاروس توسط ارتش خصوصی واگنر، «واقعی» است و درباره این مساله هشدار داد.

وزارت اطلاعات دفاعی انگلیس در بیانیه‌ای تاکید کرد که «در بحبوحه تشدید تنش‌ها بر سر ورود غیرقانونی جنگجویان واگنر به حریم هوایی و زمینی لهستان، تعداد اندکی از مشاوران گروه واگنر در بلاروس به عنوان آموزش‌دهنده ایفای نقش می‌کنند؛ آنها از طریق کریدور «سوالکی»، در نزدیکی دریای بالتیک و منطقه راهبردی کالینینگراد در منتهی‌الیه غربی مسکو، به سمت لهستان سرازیر شده‌اند.»

این هشدار در حالی صادر شده است که مینسک پیش‌تر به طور علنی اعلام کرده بود که نیروهای واگنر در حال آموزش به نیروهای ویژه بلاروس هستند.

این نهاد انگلیسی در تازه‌ترین به‌روزرسانی خود آورده است: به نظر می‌رسد که رزمایش‌های نظامی قابل مشاهده، تاکنون تهدیدآمیز نبوده و به احتمال بالا بخشی از چرخه آموزشی معمول ارتش بلاروس است.

با این حال، ماتئوش موراویتسکی، نخست وزیر لهستان دیروز (پنجشنبه) درباره پیشروی نیروهای واگنر به سمت شهر مرزی گرودنو، ابراز نگرانی و شرایط را به طور فزآینده خطرناک توصیف کرد و هشدار داد که نیروهای واگنر می‌توانند در لباس مهاجر، در ورشو رخنه کنند.

بلاروس اوایل هفته جاری اعلام کرد که تیپ مکانیزه ششم ارتش این کشور، در منطقه گرودنو در شمال غربی بلاروس واقع در نزدیکی لهستان و لیتوانی، رزمایش برگزار می‌کند.

با این حال، مقامات انگلیسی می‌گویند که هیچ نشانه‌ای از آماده‌سازی این واحد نظامی برای تدارک حمله وجود ندارد. آنها همچنین اعلام کردند که مسکو احتمالا اقدامات تازه‌ای در راستای مستاصل کردن ناتو انجام خواهد داد.

گروه واگنر که پیش از این برای ارتش روسیه می‌جنگید، پس از شورش نافرجام علیه مسکو، در اواسط جولای به بلاروس تبعید شد. ماریوش بلاشاک، وزیر دفاع لهستان دیروز گفت که بسیج گسترده نیروهای ورشو در مرز با بلاروس، با هدف «هراساندن متجاوزین صورت گرفته تا آنها جرات حمله به ما را نداشته باشند.»

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس که نیروهای واگنر با میانجی‌گری او به شورش نافرجام و کوتاه‌شان علیه مسکو پایان داده بودند، پس از اسکان واگنر در مینسک، در گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته بود که واگنر برای «گشت‌وگذار» در لهستان سر از پا نمی‌شناسد و بلاروس به سختی آنها را کنترل کرده است.

310310