شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#دولت#صادرات نفت#فرانسه

علم‌الهدی: خانواده‌ها نمی‌دانند فردا می‌توانند همین ناهار را بخورند یا نه/ پول صادرات نفت به کشور می‌آید / ایران مثل فرانسه اغتشاشگران را سرکوب نکرد

علم‌الهدی: خانواده‌ها نمی‌دانند فردا می‌توانند همین ناهار را بخورند یا نه/ پول صادرات نفت به کشور می‌آید / ایران مثل فرانسه اغتشاشگران را سرکوب نکرد

ایسنا نوشت:علم الهدی گفت: شاهد رشد قارچ‌گونه شرکت‌های اقتصادی ناهمسو با دولت و انقلاب هستیم که درآمدهای نجومی دارند و سطح هزینه‌ها را بالا برده‌اند و عامل ایجاد گرانی‌اند و باید با آن‌ها مقابله شود.

امام جمعه مشهد گفت: در حالیکه صادرات نفتی ما تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز تقلیل یافته بود، امروز این میزان به بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و پول تمام این صادرات به کشور برگردانده می‌شود.

احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی-سیاسی نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی(ع) با اشاره به گذشت نیمی از عمر دولت سیزدهم، اظهار کرد: دولت در طی دو سال گذشته نقاط قوت و ضعفی را داشته است و باید برای رفع آسیب‌ها راهکار ارائه دهیم.

وی افزود: پس از اینکه در مرداد ۱۴۰۰ دولت سیزدهم توسط رهبری تنفیذ شد، رئیس جمهور نخستین جلسه را با وزرای دولت دوازدهم تشکیل داد و در این جلسه وزرا شرایط کشور را برای آقای رئیسی توضیح دادند. برخی از وزرا گفتند که شما در زمانی مدیریت کشور را در دست گرفته‌اید که فشارهای آمریکا به مرحله سختی رسیده، کرونا هر روز تعداد بسیاری را قتل عام می‌کند، خشکسالی شدت گرفته، حتی برای پرداخت حقوق یک ماه آینده کارمندان هم نقدینگی در خزانه وجود ندارد، در حوزه برق با ناترازی مواجهیم، برای واردات گندم و روغن به ۳.۲ میلیارد دلار ارز نیاز است که در خزانه موجود نیست و همچنین تمام بودجه در نظر گرفته شده برای سال ۱۴۰۰ تا تیرماه پیش‌خور شده و برای بقیه سال بودجه‌ای باقی نمانده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: در آن زمان بودجه ۴۸۰ همت کسری داشت، ۲۰۰ همت پول بدون پشتوانه در بانک‌ها ایجاد شده و نقدینگی به مرحله انفجار رسیده بود، دولت ۱۵۰۰ میلیارد تومان بدهی انباشته شده داشت، سررسید پرداخت ۵۳۲ همت اوراق قرض‌الحسنه فروخته شده فرارسیده بود، ۱۰۰ همت بدهی دولت به صندوق بازنشستگی بود، دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی سود اوراق باید پرداخت می‌شد، برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان ۴۰ همت نیاز بود و همچنین دولت ۵۴ همت به بانک مرکزی بدهی داشت.

علم‌الهدی اضافه کرد: دولت سیزدهم در چنین فضای تیره اقتصادی فعالیت‌های خود را آغاز کرد و در طی این دو سال، تمام این بدهی‌های هنگفت پرداخت شد، بودجه عمومی پرداخت گردید و نقدینگی قابل توجهی به خزانه تزریق شد. در سال ۹۹ رشد اقتصادی به صفر رسید، اما امروز با وجود خسارت‌های شدید اقتصادی ناشی از ناآرامی‌های سال گذشته، نرخ رشد اقتصادی ما به چهار درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه امروز توسعه تجارت خارجی کشور و صادرات غیرنفتی در حد بی‌سابقه‌ای قرار دارد، عنوان کرد: در حالیکه صادرات نفتی ما تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز تقلیل یافته بود، امروز این میزان به بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و پول تمام این صادرات به کشور برگردانده می‌شود. این‌ها همه نقاط قوت کارنامه اقتصادی دولت سیزدهم در طی دو سال گذشته است.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: البته این‌ها بدین معنا نیست که نقاط ضعف و مشکلات معیشتی قشر آسیب‌پذیر را نادیده بگیریم. ما امروز با دو مشکل اقتصادی روبرو هستیم، اولین مشکل، افزایش روزافزون اختلاف طبقاتی است. امروز شاهد رشد قارچ‌گونه شرکت‌های اقتصادی ناهمسو با دولت و انقلاب هستیم که درآمدهای نجومی دارند و سطح هزینه‌ها را بالا برده‌اند و عامل ایجاد گرانی‌اند و باید با آن‌ها مقابله شود.

علم‌الهدی با بیان‌ اینکه مشکل دوم اقتصاد ما، عدم ثبات معیشتی است، گفت: امروز تورم کالاهای اساسی طوری است که یک خانواده نمی‌داند آیا فردا هم می‌توانند همین ناهار امروزشان را بخورند یا نه. دولت باید این دو مشکل را حل کند. یکی از عواملی که باعث ایجاد این مشکلات شده، برخی حرکت‌های ارادی اقتصادی است. وقتی برای ریشه‌کن کردن فقر، درآمد کارگران و کارمندان را افزایش می‌دهیم، هزینه تولید هم افزایش می‌یابد و قیمت محصول بالا می‌رود و گرانی غیر قابل کنترل ایجاد می‌شود لذا باید اصلاح شود، در این راستا باید سود فعال اقتصادی کنترل گردد؛ یک سرمایه‌گذار نباید برای خود سود کلانی را در نظر بگیرد و به دلیل افزایش حقوق کارگران، قیمت محصول خود را به قدری افزایش دهد که از توان خرید مردم خارج شود. نهادهای نظارتی باید به این موضوع توجه داشته باشند.

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه باید نقاط ضعف و قدرت دولت سیزدهم را با هم دید، بیان کرد: رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده در نتیجه ناآرامی‌های اخیر این کشور، بیش از یک میلیارد دلار به اقتصاد فرانسه خسارت وارد شده است، در حالیکه ناآرامی‌های سال گذشته ایران، خیلی گسترده‌تر بود، زیرا آن طور که در فرانسه اغتشاشگران را سرکوب می‌کردند، در ایران با اغتشاشگران برخورد نمی‌شد و خود مردم به میدان آمدند و اغتشاشات را آرام کردند.

علم‌الهدی اضافه کرد: لذا در ایران خسارت‌های اقتصادی ناشی از ناآرامی‌ها خیلی بیشتر بود و در عین حال دولت سیزدهم توانست نرخ رشد اقتصادی را به چهار درصد برساند. پس معلوم می‌شود این دولت می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد، لذا امیدواریم معیشت مردم را هم مدیریت و یک رفاه مستمر برای مردم ایجاد کند.

۲۱۶۲۱۷