شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آتش سوزی#آمریکا#اقیانوس#بایدن

آتش سوزی مرگبار هاوایی؛اینجا جهنم واقعی است/ مردم خود را به داخل اقیانوس می‌اندازند

آتش سوزی مرگبار هاوایی؛اینجا جهنم واقعی است/ مردم خود را به داخل اقیانوس می‌اندازند

مهر نوشت: شمار تلفات آتش سوزی در هاوایی آمریکا درحالی به ۵۳ نفر افزایش پیدا کرده است که بایدن آنرا یک فاجعه بزرگ خواند.

به نقل از روسیاالیوم، شمار کشته‌شدگان ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها در جزیره «مائوی» هاوایی در آمریکا به ۵۳ تن افزایش یافت.

آتش‌سوزی جنگل‌ها در ساحل غربی جزیره مائوی از سه‌شنبه شروع شد و وزش باد شدید به آن دامن زد. این آتش‌سوزی شهر «لاهاینا» را محاصره کرده و برخی از مردم در خیابان‌ها گرفتار شده و برخی دیگر نیز خود را به آب‌های اقیانوس انداختند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا آتش‌سوزی جنگل‌ها در هاوایی را یک «فاجعه بزرگ» خواند و فرمان ارائه کمک‌های فدرال را صادر کرد.

«آیا کرکسی» فرمانده گارد ساحلی آمریکا به سی. ان.ان گفت که به نظر می‌رسد حدود صد نفر برای فرار از آتش خود را به اقیانوس انداخته باشند.

جاش گرین فرماندار هاوایی اعلام کرد: در سال ۱۹۶۰ وقتی یک موج بزرگ جزیره بیگ را فراگرفت ۶۱ تن کشته شدند. این بار احتمال دارد که شمار کشته‌شدگان افزایش شدیدی داشته و از آمار آن سال فراتر رود.

این درحالی است که «ریچارد بیسن»، شهردار کانتی مائویی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «متاسفانه باید تأیید کنم که ما دهها کشته داشته‌ایم. هنوز در حالت جستجو و نجات هستیم و نمی‌دانم چه اتفاقی برای ما رقم خواهد خورد.»

«سیلویا لوک»، فرماندار محلی نیز یک اعلامیه اضطراری صادر کرد و به سی. ان. ان گفت که سیستم بیمارستانی در جزیره مائوئی مملو از بیماران سوختگی و افرادی است که از بیماری‌ها و مشکلات تنفسی به دلیل استنشاق دود آتش دچار مشکل شده‌اند. این مقام محلی ادامه داد: «۹۱۱ خاموش است. خدمات تلفن همراه قطع است و برق نیز با اختلال روبروست.»

گفته شده بر اثر آتش سوزی بزرگ هاوایی، بخش زیادی از شهر کوچک لاهاینا در مائوئی ویران شده و صدها خانواده محلی آواره شده‌اند. ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد که شعله‌های آتش در قلب شهر ساحلی فرو می‌روند و توده‌های بزرگی از دود سیاه را به هوا می‌فرستند.

ژنرال کنت هارا نیز به هاوایی نیوز گفت: «مردم برای جلوگیری از آتش سوزی به داخل آب پریده بودند.» هارا گفت وزش باد شدید مانع استفاده از هلیکوپتر برای امدادرسانی یا مقابله با آتش شده است.

یکی از ساکنان محلی گفت: «ما داشتیم به بیرون شهر فرار می‌کردیم و به بزرگراه رفتیم، به عقب نگاه می‌کردیم، ماشین‌هایی با شعله‌های آتش در دو طرف جاده بودند و مردمی که در ترافیک گیر کرده و سعی می‌کردند از ترافیک خارج شوند.» او گفت: «در واقع می‌دانم که مردم همه بیرون نیامدند و به نظر می‌رسد افراد بی‌خانمان و افرادی که به وسایل نقلیه دسترسی ندارند در شهر گیر افتادند.

یکی دیگر از افراد محلی گفت که هنوز ارتباط بسیار محدودی با مردم لاهاینا وجود دارد. باد تا ۸۰ مایل در ساعت می‌وزد و این وضعیت مقابله با آتش‌سوزی‌ها را به دلیل شرایط خشک و بادهای شدید طوفان دورا بسیار سخت کرده است. او گفت که آتش سوزی‌ها صدها هکتار را سوزانده است و بادهایی با سرعت ۸۰ مایل (۱۳۰ کیلومتر) در ساعت شعله‌ور می‌شوند در حال پیشبرد آتش هستند.

گفته شده حداقل ۱۰ مدرسه دولتی در مائوئی تعطیل شدند و مقامات ایالتی و صلیب سرخ آمریکا پناهگاه‌های اضطراری را برای ساکنان باز کردند. بر اساس وب سایت ردیابی poweroutage.us، بیش از ۱۴ هزار نفر در مناطق آتش گرفته شده بدون برق مانده‌اند.

عربستان از اتباع خود در هاوایی آمریکا خواست که سریعاً این جزیره را ترک کنند.

310310