شهر خبر

سریع و خشن به سبک کمیته انضباطی

سریع و خشن به سبک کمیته انضباطی

فدراسیون فوتبال پس از پایان اولین هفته رقابت های لیگ برتر با صدور ابلاغیه برای تعدادی از مربیان و بازیکنان، خط و نشان کشید.

سپهر ستاری: دقایقی از پایان بازی پرسپولیس و آلومینیوم نگذشته بود که کمیته انضباطی مجتبی حسینی سرمربی اراکی ها را به دلیل مصاحبه و تاکیدش بر اشتباه داوری روی گل سرخپوشان محروم کرد. نکته قابل توجه این بود که این تنها حکم کمیته انضباطی در روز اول نبود و آنها به اندازه تعداد بازی های روز اول لیگ برتر حکم صادر کردند.

پس از حسینی، بیرانوند هم به دلیل مصاحبه در میکسدزون استادیوم آزادی به کمیته انضباطی فراخوانده شد. سپس کمیته انضباطی، سراغی از مهدی رحمتی سرمربی نساجی مازندران گرفت که در دیدار تیمش با پیکان، از محوطه مربیان خارج شده بود و در ثانیه های پایانی از داور مسابقه، کارت قرمز گرفت. برای رحمتی هم ابلاغیه صادر شد.

مسولان فدراسیون فوتبال به ویژه شخص مهدی تاج، پیش از شروع رقابت های لیگ برتر در مصاحبه های متعدد، هشدارهایی مبنی بر برخورد جدی با اهالی فوتبال داده بودند. آنها تاکیده کرده بودند که این بار قضیه جدی است و هر گونه رفتار و مصاحبه تحریک آمیز، منجر به احضاریه و برخورد کمیته انضباطی خواهد شد. این وعده فدراسیون فوتبال اما در همان هفته نخست لیگ، محقق شد.

به نظر می رسد این بار چهره های معترض فوتبال ایران که مصاحبه هایشان پس از پایان بازی ها معروف است، با برخورد قهرآمیز و بی تعارف فدراسیون مواجه شده اند و اگر در رفتارهای خود تجدیدنظر کنند، پرونده های انضباطی آنها سنگین تر هم خواهد شد.

سریع و خشن به سبک کمیته انضباطی

یکی از نکات منفی لیگ برتر در فصول اخیر، اعتراض بیش از حد اعضای کادرفنی و سرمربیان تیم ها بوده است. به نحوی که در بسیاری از مسابقات، داوران در برخورد با افراد حاضر روی نیمکت تیم ها، مجبور به استفاده از کارت های زرد و قرمز شده اند.

در فصول گذشته لیگ برتر، نحوه محرومیت سرمربیان و دیگر نفرات کادرفنی و سایر اعضای تیم، به مانند محرومیت بازیکنان بود. به نحوی که آنها برای بار اول با دریافت چهار کارت زرد، از دیدار بعدی محروم می شدند و در مراتب بعدی، با سه کارت زرد، حضور در مسابقه بعد را از دست می دادند.

اما حالا و با قوانین جدید سازمان لیگ در فصل ۱۴۰۳-۱۴۰۲، مربیان و اعضای کادرفنی تیم ها در تمامی مسابقات لیگ برتر، لیگ یک، دسته دوم، سوم و بانوان با دریافت دو کارت زرد محروم می شوند.

این قانون شامل حل کلیه کسانی می شود که مجاز به نشستن روی نیمکت تیم هستند، بجز بازیکنان. از جمله سرمربی، مربیان، مدیر تیم، مدیررسانه ای، سرپرست، تدارکات، پزشک و... که همگی پس از دریافت ۲ کارت زرد، از مسابقه بعدی محروم می شوند.

سریع و خشن به سبک کمیته انضباطی

یکی از جرایمی که نهادهای قضایی فدراسیون فوتبال از جمله کمیته انضباطی برای اشخاص یا مجموعه‌های خاطی در نظر می‌گیرد، احکام انضباطی است. کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال همواره در طول مسابقات فوتبال در دسته های مختلف جرایم انضباطی متعددی را برای اعضای تیم ها و حتی خودباشگاه‌ها در نظر می‌گیرد. مبلغی که هر ساله درباره آن بحث زیاد بوده است.

فدراسیون فوتبال هر ساله این جرایم را از محل درآمدهای باشگاه‌ها کم می‌کند و بعد به حساب آنها واریز می‌کند. به عبارتی هیچ فرد و باشگاهی نمی‌تواند از زیر جریمه انضباطی خود در برود و به همین خاطر می‌توان اینطور برداشت کرد که عدد مورد نظر بسیار نجومی و هنگفت خواهد بود!

251251