شهر خبر

گزارشی از سفر وزیرخارجه به آفریقای جنوبی/یادداشت تفاهم به امضای طرفین رسید

گزارشی از سفر وزیرخارجه به آفریقای جنوبی/یادداشت تفاهم به امضای طرفین رسید

وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور دیدار با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی و برگزاری پانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور عازم آفریقای جنوبی شده بود، دقایقی پیش وارد فرودگاه پروتوریا شده و مورد استقبال مقامات این کشور قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، حسین امیر عبداللهیان، روز پنجشنبه ۱۹ مردادماه ، در اولین دور از مذاکرات خود در پرتوریا با خانم نالدی پاندور، وزیر همکاری و روابط بین المللی آفریقای جنوبی ، ضمن تاکید بر جایگاه مهم آفریقای جنوبی در قاره آفریقا و موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا، توسعه همه جانبه همکاری های سیاسی و اقتصادی دو کشور را برای تعمیق تعاملات بین قاره ای و بین المللی ضروری دانست.

وزیر خارجه کشورمان با تشریح دیدگاههای ج ا ایران در خصوص موضوعات منطقه ای و بین المللی از جمله جنگ روسیه و اوکراین، اوضاع سودان، وضعیت یمن و فلسطین، ضمن ابراز خوشحالی از نزدیگی دیدگاه های تهران - پرتوریا در موضوعات فوق الذکر، خواستار تعمیق همکاری ها و تبادل نظرات در موضوعات بین المللی شد.

امیرعبداللهیان، با اشاره به اتهامات برخی از کشورهای غربی در خصوص حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه، ضمن تکذیب این اتهامات، از عدم دریافت اسناد ادعایی طرف اوکراینی در نشست هیات های نظامی ج ا ایران و اوکراین در مسقط خبر داد. 

وزیر امور خارجه در ادامه با تشریح شرایط امنیتی و سیاسی افغانستان و افزایش قابل توجه پناهجویان افغانستانی در ایران، از تضییقات اعمال شده در  افغانستان نسبت به حقوق زنان ابراز نگرانی نمود.

 امیرعبداللهیان، وضعیت کنونی مواد مخدر، ناامنی و گسیل پناهجویان افغانستانی به ایران را از نتایج ۲۰ سال اشغال این کشور توسط نیروهای آمریکایی خواند.

وزیر خارجه کشورمان روند روبه رشد روابط ج ا ایران با عربستان سعودی را از دستاوردهای سیاست همسایگان دولت سیزدهم دانسته و با اشاره به وضعیت یمن، از توافقات مربوط به توقف جنگ در این کشور ابراز خرسندی نموده و بر حمایت تهران از گفتگوهای گروههای یمنی - یمنی تاکید نمود.

امیرعبداللهیان ضمن ابراز خرسندی از مواضع دولت آفریقای جنوبی در مورد فلسطین، طرح مقام معظم رهبری برای حل مساله فلسطین مبنی بر برگزاری رفراندوم میان کلیه فلسطینیان را تنها راه حل مشروع مساله فلسطین دانست.

ایشان در ادامه به تشریح آخرین وضعیت همکاری های ج ا ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و لزوم تمرکز آژانس به فعالیتهای فنی و دوری از سیاستکاری توسط آژانس تاکید نمود.

در پایان، وزیر خارجه کشورمان ضمن تشریح ظرفیتهای استراتژیک و ژئوپولیتیک ج ا ایران در همکاری با بریکس، بر علاقه مندی تهران جهت عضویت در این ائتلاف بزرگ اقتصادی تاکید کرده و خواستار حمایت آفریقای جنوبی از عضویت ایران در بریکس شد.

وی همچنین سفر پیش روی جناب اقای دکتر رئیسی به آفریقای جنوبی را فرصتی ارزشمند جهت تعمیق همکاری های اقتصادی و سیاسی تهران و پرتوریا خواند.

نالدی پاندور، وزیر همکاری و روابط بین المللی آفریقای جنوبی نیز در این دیدار ضمن تشریح آخرین وضعیت سیاسی و امنیتی کشورهای آفریقا، بر حمایت کشورش از مردم فلسطین تاکید نموده و از استاندارد دوگانه سازمان ملل در تاکید بر تمامیت ارضی کشورها و همزمان، نادیده گرفته شدن خواسته مردم فلسطین انتقاد کرد.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی ضمن تاکید بر اهمیت روابط پرتوریا و تهران، حمایت کشورش از عضویت ج ا ایران در بریکس را یادآور شد.

در پایان مذاکرات وزیر امور خارجه کشورمان با نالدی پاندور، وزیر همکاری و روابط بین المللی آفریقای جنوبی، وزرای خارجه هر دو کشور در کنفرانس مطبوعاتی با  حضور رسانه هایی از  آفریقای جنوبی و ج ا ایران شرکت نموده و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

در ادامه امیرعبداللهیان و نالدی پانور، وزیر همکاری و روابط بین المللی آفریقای جنوبی، در پایان مذاکرات هیاتهای کارشناسی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، پس از استماع گزارش کار مذاکرات این هیاتها که از سوی مدیران کل منطقه ای وزارتخانه های امور خارجه دو کشور ارایه گردید ، یادداشت تفاهم پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آفریقای جنوبی را در پرتوریا به امضا رساندند.

گزارشی از سفر وزیرخارجه به آفریقای جنوبی/یادداشت تفاهم به امضای طرفین رسید

311311