شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#عربستان#انگلیسی#منابع#چهارشنبه

فایننشال‌تایمز: تنها ۹ ماه فرصت برای صلح ریاض و تل‌آویو باقی مانده است

فایننشال‌تایمز: تنها ۹ ماه فرصت برای صلح ریاض و تل‌آویو باقی مانده است

ایسنا نوشت: روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز امروز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد، عربستان و رژیم صهیونیستی تنها ۶ تا ۹ ماه برای امضای یک معاهده صلح با میانجی‌گری آمریکا فرصت دارند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه نوشته است، پیش نویس معاهده صلحی با میانجی‌گری آمریکا بین عربستان و رژیم صهیونیستی تنها برای مدت ۶ تا ۹ ماه روی میز مذاکرات مربوط به آن باقی می‌ماند و با نزدیک شدن به موعده برگزاری انتخابات نوامبر سال آینده در آمریکا از احتمال تحقق آن کاسته خواهد شد.

به نوشته این نشریه آمریکایی، ماه ژوئن گذشته گزارش‌هایی در چند رسانه منتشر شد مبنی بر این که دولت آمریکا فعالانه برای میانجی‌گری به منظور عادی سازی روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند. طبق این گزارش‌ها، ریاض از واشنگتن مطالبه کرده که واشنگتن به آن ظرفیت استفاده غیرنظامی از انرژی هسته‌ای را بدهد، یک توافق نظامی با موضوع تضمین‌های امنیتی امضا کند و از محدودیت‌ها بر ارسال تسلیحات آمریکایی برای عربستان بکاهد.

به نوشته فایننشال تایمز، کار برای آن‌که ریاض و واشنگتن بر سر موضوع عرضه انرژی هسته‌ای به ریاض و مطالبان امنیتی آن توافق کنند سخت خواهد بود، چون باید توافقات آن‌ها در این خصوص در کنگره آمریکا که عمدتا موضع مخالف دارد به تصویب برسند. همچنین از طرفی بعید است که رژیم صهیونیستی با وجود تاکید عربستان، با دادن امتیازاتی بر سر مسئله فلسطین موافقت کند.

یک مقام صهیونیست به فایننشال تایمز گفت، روند اخیر افزایش تعامل واشنگتن با ریاض احتمالا پاسخی به امضای توافق بین عربستان و ایران در ماه مارس گذشته با میانجی‌گری چین است؛ توافقی که به موجب آن ۲ کشور روابط دیپلماتیک خود را که در سال ۲۰۱۶ قطع شده بود، از سر گرفتند.

این مقام صهیونیست به رسانه انگلیسی گفت: من قطعا فکر می‌کنم عربستانی‌ها مجبور خواهند شد بین آمریکا و چین یکی را انتخاب کنند. آن‌ها بدون شفاف‌کردن موضعشان در قبال طرف آمریکایی شانس رسیدن به یک معاهده نظامی را نخواهند داشت.

آمریکا در سال ۲۰۲۰ پروسه عادی سازی روابط بین کشورهای جهان عرب و رژیم صهیونیستی را به جریان انداخت. در راستای این تلاش‌ها بحرین و امارات متحده عربی در سپتامبر ۲۰۲۰ اسنادی تحت عنوان «توافقات ابراهیم‌» را با رژیم صهیونیستی امضا کردند. ماه دسامبر همان سال نیز مراکش هم توافق مشابهی را امضا کرد.

310310