شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#برجام#روسیه#آمریکا#معاون وزیر

حمایت روسیه از ایران برای عضویت در بریکس/بهانه‌های غرب به برجام مرتبط نیست

حمایت روسیه از ایران برای عضویت در بریکس/بهانه‌های غرب به برجام مرتبط نیست

ایسنا نوشت: معاون وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از رفتارهای آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت روسیه از عضویت ایران در گروه بریکس حمایت می‌کند.

 «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص رفتار آمریکا در مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: آمریکا عضو برجام نیست و این کشور به صورت یک طرفه از این توافق خارج شده است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه که در حاشیه نشست «ایران و بریکس؛ چشم اندازهایی برای شراکت و همکاری» پاسخگوی خبرنگاران بود، در پاسخ به سوالی درباره آینده برجام گفت: این بستگی به تصمیم آمریکا و کشورهای اروپایی عضو برجام دارد.  

او با انتقاد از رفتارهای آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها، تصریح کرد: دوستان ایرانی ما  آماده احیای برجام و جمع‌بندی مذاکرات صورت گرفته هستند. این کشورها بهانه‌هایی را مطرح می‌کنند که به برجام مرتبط نیست و از موقعیت سوءاستفاده می‌کنند. این بازی ناعادلانه و همیشگی آن‌هاست. این رویکرد آن‌ها ما را شگفت زده نمی‌کند. کاخ سفید باید از رویکردهای دولت قبلی این کشور فاصله بگیرد. ما به آن‌ها توصیه می‌کنیم که هرچه زودتر به تعهدات خود بازگردند.

ریابکوف همچنین با اشاره به همکاری‌های اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اهمیت ادامه این همکاری‌ها گفت: صرف‌نظر از کارشکنی‌های آمریکا، به ایران توصیه می‌کنیم به همکاری‌های خود با آژانس ادامه دهد.

این دیپلمات ارشد روس همچنین در پاسخ به سوالی درباره دیدار اخیرش با «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در تهران نیز گفت:‌ این ملاقات، یک دیدار روتین بود و در آن تبادل‌نظر خوبی درباره موضوعات مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران داشتیم. تیم‌های ایران و روسیه در وین و نیویورک همکاری خوبی با یکدیگر در این زمینه دارند. در دیدار روز گذشته با آقای باقری درباره روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل و همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تبادل‌نظر کردیم. 

او با تاکید بر این که روسیه و ایران در این خصوص همکاری خوبی با یکدیگر دارند، گفت: در دیدار روز گذشته با آقای باقری درباره روند عضویت ایران در بریکس هم گفت‌وگو کردیم. برای ادامه تبادل‌نظر و گفت‌وگو در مورد موضوعات مورد اشاره از آقای باقری برای سفر به مسکو دعوت کردم.

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد روند عضویت ایران در بریکس گفت: نمی‌توان زمان دقیق عضویت ایران را اعلام کرد. ما و اعضای بریکس در حال بررسی آیین‌نامه پذیرش اعضای جدید در این گروه هستیم که در نشست آتی سران در ژوهانسبورگ درباره آن تصمیم گیری می‌شود. ما از عضویت ایران در این گروه حمایت می‌کنیم. 

ریابکوف در مورد روابط ایران و روسیه نیز گفت: روابط دو کشور در حوزه های مختلف رو به پیشرفت است و روابط نزدیکی در بسیاری از زمینه‌ها با یکدیگر داریم. ایران و روسیه باید به سمت عملیاتی‌کردن پروژه‌ها و توافق های صورت‌گرفته بین دو کشور حرکت کنند. تهران و مسکو همکاری های خوبی با یکدیگر در حوزه کریدور شمال-جنوب دارند و در مورد موضوع حذف تعرفه تجاری همکاری های دوکشور رو به پیشرفت است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین با بیان این که تهران و مسکو  به لحاظ سیاسی به همدیگر نزدیک هستند و شانه‌به‌شانه یکدیگر حرکت می‌کنند، تصریح کرد: روسیه به همکاری با دوستان ایرانی خود متعهد است. گسترش روابط ایران و روسیه در زمینه های مختلف، به نفع منافع دو ملت و کشور است.

ریابکوف در پایان صحبت‌های خود، در پاسخ به سوال دیگری در مورد همکاری‌های نظامی ایران و روسیه نیز اظهار کرد: این همکاری‌ها مشروع است و برخلاف خواسته دشمنان ایران و روسیه ادامه خواهد یافت. ما این حق را داریم که همکاری‌های نظامی خود را گسترش دهیم و بخش‌های نظامی دو کشور نیز با یکدیگر تعامل نزدیکی دارند.

۳۱۱۳۱۱