شهر خبر

حکم دستگیری پوتین تهدیدی توخالی است

حکم دستگیری پوتین تهدیدی توخالی است

ایسنا نوشت: کاندیدای مستقل سنای آمریکا گفت، حکم دستگیری پوتین از سوی دیوان کیفری بین‌المللی، توخالی و پوچ است و هدفش ایجاد یک اوضاع امنیتی خطرناک برای رئیس یک ابرقدرت هسته‌ای است.

"دیان سیر" کاندیدای مستقل سنای آمریکا گفت: این حکم دستگیری برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پوچ و توخالی است. این حکم یک اوضاع امنیتی خطرناک برای رئیس یک کشور ابرقدرت هسته‌ای ایجاد می‌کند. این مساله‌ای است که من قبلا هم گفته بودم.

وی ادامه داد: هیچ معیاری برای حقیقت وجود ندارد. در حال حاضر یک استاندارد دوگانه برای عدالت وجود دارد و از قرار معلوم نظم مبتنی بر قوانین به این معنی است که ما قوانین را ایجاد می‌کنیم؛ اما خود قوانین قراردادی و قابل تغییر هستند.

اظهارات این کاندیدای سنا چند ماه پس از تحقیقات از سوی رسانه‌های آمریکا در اوایل آوریل ۲۰۲۳ و کمی پس از صدور حکم دستگیری پوتین مطرح شدند که نشان می‌داد مبلغ پنج میلیون دلار به این نهاد حقوقی واریز شده است.

این یافته‌ها نشان داد که چطور صدور حکم دستگیری برای پوتین از سوی این دیوان با برگزاری یک کنفرانس بزرگ اهداکنندگان مالی در لندن همزمانی داشته و گزارش شد که مبالغ سنگین از سوی انگلیس و متحدانش بوده است.

دیوان کیفری بین‌المللی مارس ۲۰۲۳ حکم دستگیری پوتین و ماریا لووا بلوا، کمیسیونر حقوق کودکان بابت انتقال غیرقانونی کودکان از اوکراین به روسیه را صادر کرد.

روسیه بارها هرگونه انتقال اجباری کودکان را رد کرده و توضیح داده که مسکو خروج کودکان را برای دور کردن افراد از خط مقدم درگیری با اوکراین و قرار دادن آنها در مکان‌های امن و دور از خصومت‌ها انجام داده است.

گفتنی است روسیه صلاحیت دادگاه بین‌المللی کیفری را به رسمیت نمی‌شناسد، چون عضوی از اساسنامه رم نیست.

311311