شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آفریقا#فرانسه#انگلیسی

کودتای نیجر بیانگر ناکامی سیاست‌های آشفته فرانسه در آفریقاست

مهر نوشت:روزنامه معتبر انگلیسی در سرمقاله خود سیاست‌های آشفته ماکرون در مستعمره‌های پیشین فرانسه در آفریقا را به باد انتقاد گرفت.

روزنامه تایمز انگلیس در سرمقاله خود به بررسی سیاست‌های آشفته فرانسه در مستعمره‌های آفریقایی پیشین این کشور پرداخت و این سیاست‌ها را مورد انتقاد قرار داد.

این روزنامه انگلیسی در مطلبی پیرامون کودتای نزدیک به ۲ هفته پیش در نیجر، فرانسه را مسئول اتفاقات رخ‌داده در مستعمره‌های پیشین این کشور دانست؛ چرا که وقوع این رخ‌دادها ناشی از شکست فرانسه در تحقق ثبات در قاره آفریقا بوده است.

تایمز نوشت: نیجر تا اندکی قبل، یکی از با ثبات‌ترین مستعمره‌های پیشین فرانسه در منطقه ساحل آفریقا به شمار می‌آمد، اما این کشور پس از سقوط حکومت نیجر، دیگر چنین وضعیتی را ندارد و اوضاعی مشابه با بورکینافاسو و مالی پیدا کرده است.

این روزنامه انگلیسی، اتفاقات رخ‌داده در صحنه کودتاهای این ۳ کشور را مشابه و تکرار یکدیگر دانست: صدور بیانیه‌ای اندوهناک پیرامون نظام نامطلوب حاکم، ناامیدی ناشی از سال‌های طولانی خشکسالی و آشوب امنیتی و قبل از هر چیز، شکست الگوی فرانسه جهت تحقق ثبات در آفریقا.

بنا به نوشته تایمز، سازمان اطلاعات فرانسه که پیش‌تر ادعا کرده بود توانسته سرپیچی شبه‌نظامیان واگنر ضد روسیه را پیش‌بینی کند، در پیش‌بینی کودتا در نیجر ناکام ماند. این در حالی است که این سازمان پیش از این نیز موفق به پیش‌بینی کودتاهای مالی و بورکینافاسو نشده بود.

روزنامه تایمز در ادامه مطلب خود به اهمیت راهبردی نیجر برای فرانسه که ۱۰ درصد از اورانیوم مورد نیاز نیروگاه‌های اتمی خود را از مستعمره‌های پیشین خود وارد می‌کند اشاره کرده و نیجر را به عنوان ایستگاهی مهم برای مهاجرانی که از دریای مدیترانه به سوی اروپا می‌روند، معرفی کرده است.

این روزنامه انگلیسی نوشته که رابطه فرانسه و مستعمره‌های پیشین خود که تا سال ۱۹۶۰ بر آن‌ها تسلط داشت، فرانسه را به ضامن اصلی منافع اتحادیه اروپا در نیجر و دیگر مستعمره‌های پیشین فرانسه در غرب آفریقا مبدل کرده است.

تایمز در سرمقاله خود این دیدگاه را مطرح نموده که ماکرون تلاش داشت نشان دهد توانایی ارسال نیروهایی توانمندتر از نیروهای آمریکایی به منطقه جهت مبارزه با گروه‌های مسلح را دارد، اما نه تنها این اتفاق نیافتاد بلکه حضور نیروهای فرانسوی، منطقه را به آشوب کشاند.

این روزنامه انگلیسی عنوان کرد که اگر ۱۵۰۰ نظامی فرانسوی حاضر در نیجر مجبور به ترک این کشور بشوند، چاد به تنها کشور منطقه ساحل آفریقا مبدل می‌شود که میزبان پایگاه نظامی فرانسه است؛ این در حالی است که فرانسه، سال گذشته، پس از ۹ سال مداخله مداوم نظامی در مالی، از این کشور عقب‌نشینی کرد و ژانویه گذشته نیز بورکینافاسو نظامیان فرانسوی را از کشور خود اخراج کرد.

تایمز در پایان مطلب خود نوشت که در صورت خروج نظامیان فرانسه از نیجر، نظامیان آمریکایی نیز از این کشور خارج خواهند شد؛ موضوعی که به منزله دعوت از شبه‌نظامیان واگنر برای یکه‌تازی در نیجر و پر کردن جای خالی این دو کشور در ساختار حاکمیتی نیجر به شمار می‌آید

۳۱۰۳۱۰