شهر خبر

عضو فراکسیون زنان مجلس:لایحه عفاف و حجاب هنوز ذیل اصل ۸۵ قرار نگرفته/ در لایحه عفاف و حجاب افرادی مانند شهید الداغی محکوم شدند

عضو فراکسیون زنان مجلس:لایحه عفاف و حجاب هنوز ذیل اصل ۸۵ قرار نگرفته/ در لایحه عفاف و حجاب افرادی مانند شهید الداغی محکوم شدند

مُنیبان نوشت: عضو فراکسیون زنان مجلس می‌گوید: در لایحه عفاف و حجاب برخوردها باید منطقی‌تر شوند البته در برخی موارد سخت‌گیری بیشتر لازم است برای نمونه طبق ماده ۶۴ لایحه مذکور اگر برای کسی قضیه‌ای شبیه شهید الداغی پیش بیاید، آن فرد محکوم می‌شود در حقیقت این ماده به نحوی نوشته شده که آمر به معروفی که در وضعیت شبیه شهید الداغی قرار بگیرد محکوم می‌شود.

فاطمه محمدبیگی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، درباره اینکه گفته می‌شود لایحه عفاف و حجاب ذیل اصل ۸۵ قرار می‌گیرد گفت: خیر، لایحه عفاف و حجاب هنوز ذیل اصل ۸۵ قرار نگرفته بلکه جلسه‌ای در فراکسیون انقلاب اسلامی برگزار شد که بیش از ۷۰ درصد اعضای فراکسیون بر این نظر بودند که کمیسیون مشترک در مورد لایحه مذکور تشکیل شود و یا ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی مورد بررسی قرار بگیرد البته صحن باید در رابطه با این موضوع تصمیم‌گیری کند.

او افزود: لایحه عفاف و حجاب ۷۰ ماده طولانی دارد و قطعاً بررسی مواد آن زمان‌بر است. همچنین با توجه به در پیش بودن بحث برنامه هفتم توسعه و برنامه‌های اقتصادی دیگری که بر روی میز صحن علنی قرار دارد، تصمیم‌گیری درباره اینکه لایحه مذکور در کمیسیون مشترک و یا ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی تشکیل شود، می‌تواند تصمیم خوبی باشد و اگر کمیسیون مشترک در این زمینه تشکیل شود حتماً به مردم اطلاع‌ رسانی می‌شود.

محمد بیگی با اشاره به جزئیات لایحه عفاف و حجاب تصریح کرد: لایحه عفاف و حجاب اشکالات فراوانی دارد. البته کمیسیون قضایی برای این لایحه بسیار زحمت کشیده و اقدامات مناسبی صورت گرفته اما برخی از اصلاحاتی که مدنظر کمیسیون قضائی بوده و به دنبال آن بودند در نهایت اعمال نشده، نظر ما نمایندگان هنوز اعمال نشده و از طرفی کارشناسان بر این باور هستند که لایحه عفاف و حجاب در بسیاری از موارد با قانون حمایت از آمرین به معروف و برخی از سیاست‌های کلی مغایرت دارد که این مغایرت‌ها حتماً باید اصلاح شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر این در لایحه عفاف و حجاب بخش مردم به خوبی در نظر گرفته نشده، فرآیندهای آموزشی برای قشر کودک و نوجوان به خوبی دیده نشده، در هر صورت در مسئله عفاف و حجاب فرآیندهای آموزشی و تربیتی بسیار اهمیت دارد. همچنین در مواردی از این قانون ابهام وجود دارد. حمایت از تولیدات صنایع و ملزومات عفاف و حجاب بهتر از این می‌توانست لحاظ شود و ردیف بودجه و اعتبارات ویژه برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به صورت واضح و بدون ابهام در نظر گرفته نشده است.

محمد بیگی ضمن ارزیابی سخت‌گیری‌ها در لایحه عفاف و حجاب خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در لایحه عفاف و حجاب برخوردها باید منطقی‌تر شوند البته در برخی موارد سخت‌گیری بیشتر لازم است. برای نمونه طبق ماده ۶۴ لایحه مذکور اگر برای کسی قضیه‌ای شبیه شهید الداغی پیش بیاید، آن فرد محکوم می‌شود در حقیقت این ماده به نحوی نوشته شده که آمر به معروفی که در وضعیت شبیه شهید الداغی قرار بگیرد محکوم می‌شود.

او در پایان یادآور شد: لذا اینکه حمایت از آمرین به معروف نیست و یا بالعکس در مورد اعمال مجازات برای زیر ۱۸ سال مواردی که در نظر گرفته شده باید بررسی شود که قابلیت اجرای قانون را دارد یا خیر. در مجموع قابلیت اجرای قانون بسیار اهمیت دارد. اینکه برای بازیابی هویت دینی و ملی جوانان و نوجوانان تا چه اندازه تلاش می‌کنیم بسیار اهمیت دارد بنابراین باید منطقی برخورد کرد. به عبارت دیگر هم در مورد برخورد با مخالفین سخت‌گیری باید بیشتر شود و هم برای قشر جوان و نوجوان فرآیندهای تربیتی و ایجابی بیشتری در نظر گرفته شود.



۲۱۶۲۲۰