شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#ایران#پاکستان#قبال#بابت

درخواست عجیب پاکستان از ایران/ تهران از این اقدام خودداری کند!

درخواست عجیب پاکستان از ایران/ تهران از این اقدام خودداری کند!

ایرنا نوشت: با وجود اینکه یک دهه از تعلل و بی تعهدی اسلام آباد در قبال قرارداد خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان معروف به خط لوله "آی-پی" می گذرد و ایران بنا بر حسن همجواری و همسایگی، تاکنون اقدام حقوقی برای دریافت خسارت قانونی بابت تعلل طرف پاکستانی انجام نداده است، این کشور اکنون با تکرار بهانه تحریم ها، مطالبه جدیدی را از ایران مطرح کرده است.

روزنامه انگلیسی زبان "داون" پاکستان در گزارشی نوشت اسلام آباد با اشاره به تحریم های ضدایرانی آمریکا، از ایران خواسته مادامی که تحریم ها ادامه دارد، از اقدام حقوقی درخصوص قرارداد خط لوله گاز آی-پی خودداری کند.

مطالبه عجیب پاکستان از ایران برای عدم پیگیری اقدامات حقوقی درحالی مطرح می شود که ذخایر گاز بومی این کشور ۲۴۰ میلیون نفری به سرعت در حال کاهش است و هر سال هم به میزان تقاضای گاز در این کشور افزوده می شود. دولت پاکستان همچنین با انتقاد افکار عمومی داخلی این کشور به دلیل تعلل طولانی در احداث خط لوله گاز ایران نیز مواجه است.

در این گزارش آمده است که یکی از نمایندگان مجلس پاکستان به نام "جمال الدین" اخیرا از دولت درباره آخرین وضعیت خط لوله گاز آی.پی پاسخ خواسته بود که متعاقب آن "مصدق ملک" وزیر مشاور نفت پاکستان در پاسخ کتبی به مجلس این کشور مطالبه عجیب این کشور از جمهوری اسلامی ایران را بازگو کرد.

مصدق ملک گفت که ما از طرف ایرانی خواسته‌ایم که در زمان فعلی دست از پیگیری مطالبات حقوقی خود و یا تحت فشار قرار گذاشتن پاکستان در بحث خط لوله بردارد.

وی مدعی شد: راهکار پاکستان به ایران زمانی اعتبار خواهد داشت که ایران این موضوع را به داوری برساند و دادگاه بی المللی در نتیجه می‌تواند میزان دقیق جریمه، در صورت وجود، منوط به تعیین نتیجه داوری را تعیین نماید.

روزنامه داون نوشت: به بیان ساده، پاکستان باردیگر ناتوانی خود را در پیگیری پروژه آی.پی تا زمانی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران پابرجا است یا واشنگتن به طور ضمنی چراغ سبز به اسلام‌آباد نشان می‌دهد ابراز کرده است.

وزیر نفت پاکستان مدعی شد: پروژه خط لوله گاز ایران پاکستان به دلیل تحریم های بین المللی علیه ایران متوقف شده و نمی توان تاریخ و مهلتی برای تکمیل خط لوله گاز اعلام کرد.

وی اظهار داشت: پاکستان علیرغم پایبندی کامل به تعهدات قراردادی خود تحت قرارداد خرید و فروش گاز GSPA (که در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ میان دو کشور امضا شد)، به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران نتوانسته ساخت خط لوله را آغاز کند.

مصدق ملک در ادامه ادعای خود گفت: دولت پاکستان از طریق مجاری دیپلماتیک با مقامات ایالات متحده در تماس است تا بتواند درباره طرح آیی معافیت تحریمی از واشنگتن بگیرد لذا تمام اقدامات لازم برای پیشبرد هرچه سریعتر خط لوله گاز در حال انجام است.

مقامات آگاه به روزنامه داون گفتند که پاکستان در اوایل سال جاری از واشنگتن به غلبه بر کمبود انرژی درخواست کمک کرده بود، اما هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر رسمی خود به اسلام‌آباد هفته گذشته اعلام کرد: گفت‌وگوهای مهمی با همتای پاکستانی خود درباره طرح خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان انجام داشته و معتقد است که تکمیل این پروژه در راستای منافع دو ملت است.

 در قرارداد گازی ایران و پاکستان، پایان سال ۲۰۱۴ به عنوان ضرب الاجل این قرارداد تعیین شده بود. ایران مدتها قبل از این ضرب الاجل، به تعهد خود عمل کرد و خط لوله انتقال گاز به پاکستان را تا نزدیک مرز این کشور احداث کرد. طرف پاکستانی اما با وجود گذشت نزدیک به یک دهه از تاریخ مشخص شده، به بهانه تحریم‌های آمریکا هنوز هیچ اقدامی در جهت اجرای تعهداتش انجام نداده است.

طبق مفاد این قرارداد، پاکستان به پرداخت جریمه عدم انجام تعهدات خود موظف است. جمهوری اسلامی ایران تاکنون با توجه به حسن همسایگی، اقدامی حقوقی برای دریافت جریمه از طرف پاکستانی انجام نداده است.

مقامات سیاسی در پاکستان و کارشناسان حوزه اقتصادی و انرژی این کشور همواره تاکید دارند: دولت باید با استفاده از ظرفیت بالقوه انرژی جمهوری اسلامی ایران به ویژه تکمیل طرح خط لوله آی پی (خط لوله صلح) در مسیر غلبه بر بحران انرژی گام بردارد.

احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان یکی از پروژه‌های مهم دو کشور همسایه است. طرف ایرانی حتی قبل از زمان مقرر(پیش از ضرب الاجل دسامبر ۲۰۱۴) به تعهدات خود عمل کرد با صرف هزینه دو میلیارد دلار، خط لوله انتقال گاز را تا نزدیک مرز پاکستان احداث کرد اما طرف پاکستانی با وجود اینکه نزدیک به ۱۰ سال از ضرب الاجل قرارداد می گذرد، هیچ اقدامی برای اجرای تعهداتش در قبال این قرارداد انجام نداده و هر بار تحریم ها آمریکا را برای بی تعهدی خود بهانه قرار می دهد.

311311