شهر خبر

نماینده مجلس: مجاب کردن مردم و جلوگیری از جرم وظیفه فرماندهی انتظامی است

نماینده مجلس: مجاب کردن مردم و جلوگیری از جرم وظیفه فرماندهی انتظامی است

جماران نوشت: مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی به جماران گفت: اینکه بگوییم نسلی لجاجت یا مقاومت می‌کند یا بر اساس رفتارهای ما، مردم بگویند از لج شما اینکار را می‌کنیم، کار اصولی، عقلی و اساسی نیست. اگر خدای ناکرده بی‌عفتی بی‌قیدی و لاابالی‌گری در جامعه حاکم شود، آیا آن را به صلاح جامعه می‌دانید؟! کلیت جامعه آن را نمی‌پذیرد و از نظر منطقی و عقلی درست نیست.

سرانجام این هفته لایحه حجاب و عفاف در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. از ابتدای سال تا امروز بارها و بارها شاهد برخورد با بی‌حجابی یا بد پوششی از توقف وسیله نقلیه تا جریمه و حکم حضور در کلاس‌های روانشناسی برای سلبریتی‌ها بوده‌ایم، اما برخی معتقدند این راه مقابله فرهنگی نبوده و نتیجه بخش نخواهد بود.

در این رابطه، حجت الاسلام و المسلمین مجید ناصری نژاد، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی گفت: ابتدا باید به این نتیجه برسیم که حجاب لازم و ضروری است یا نیست؛ اگر بگوییم حجاب ضرورت و نیاز جامعه نیست، یک راهکار دارد. اما ما حفظ شاکله جامعه ایرانی را چه می‌بینیم؟ آیا باید بگذاریم آزادی، ولنگاری و هر کسی هر کاری که دوست داشت انجام دهد؟! باید حدودی را رعایت کرد. ما برای حفظ جامعه و برای آنکه آن را حفظ و برای پیشرفت مصون سازی کنیم، به حجاب نیاز داریم. ما باید خانواده و فرزندان خود را نگه داریم و از فساد و مسائل خطرناکی که در جامعه هستند و زنجیروار به هم وصل هستند، به عنوان سردمداران و نخبگان جامعه جلوگیری کنیم و اگر به این نقطه برسیم باید برای آن کاری کرد.

وی، در ادامه به موضوع برنامه ریزی درست در خصوص حجاب پرداخت و اظهار داشت: اینکه تنها حرف بزنیم و بگوییم حجاب خوب و برتر است و از آن رد شویم، در این وضعیت موثر واقع نمی‌شود! باید حرکتی کرده و برنامه‌ریزی داشته باشیم. من فکر می‌کنم مسئولان ما تا امروز با مسأله حجاب کج‌دار و مریز رفتار می‌کنند؛ نه به خوبی برخورد می کنند، نه برنامه‌ریزی کرده اند و نه آن را ول کرده اند! در این مدت هر کسی آمد و حرفی زد و رد شد. این کارها گاهی عکس‌العمل خوبی به دنبال ندارد و طرف جریحه دار می‌شود و کارهای خود را بیشتر پیش می‌برد.

ناصری نژاد تصریح کرد: ما وقتی به ضرورت حفظ حجاب رسیدیم که باشد، باید درست و قاطع کار کرد؛ منتها با رویکردهای درستی که نتیجه مطلوب به همراه داشته باشد. اینکه هر کسی برای خود کاری کند و حرکت‌های پوپولیستی و من درآوردی داشته باشد، درست نیست. حجاب ضرورت جامعه و نیاز امروز کشور است، چرا که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که فضای آن اسلامی است. باید مسئولان ما جمع شوند و به یک وحدت نظر برسند و یک راهکار را اتخاذ کنند و بر سر آن راهکار بایستند. زیرا بحث مهم و حساسی است و دشمن برای آن برنامه دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مجلس قوه قانون‌گذار است و در امر حجاب مجری نیست، افزود: مجلس قانونی را در دوران قدیم مصوب کرد و گفته شد بی‌حجابی تخلف و جرم است. بعد از جرم انگاری به قوه قضاییه و نیروی انتظامی فرستاده می‌شود و آن‌ها نیز باید با جرم مقابله کنند. حال نحوه برخورد با جرم سیاست‌ خود آن‌ها است و به ما مربوط نیست.


وی گفت: ما گفتیم بی‌حجابی خلاف قانون و جرم است و در قانون به صراحت گفته شده پوشش باید رعایت شود. اینکه ما چگونه مردم را مجاب کرده و جلوی جرم را بگیریم، وظیفه فرماندهی انتظامی است؛ مثل اینکه بستن کمربند ایمنی در ماشین الزامی است و برای آن نیز جریمه تعیین کردیم. نحوه برخورد و اینکه مردم را چگونه عادت دهیم، برخورد و جریمه کنیم؟ عکس گرفته شود یا لسانی تذکر داده شود؟ این‌ها روش هایی است که قوه قضاییه و نیروی انتظامی باید تعیین کننده باشند. امروز هم لایحه حجاب و عفاف در دستور کار مجلس است که این نیز قانون جدیدی است. اما در حال حاضر قانون وجود دارد و فرماندهی انتظامی و سازمان‌های مرتبط موظف هستند قانون را اجرا کنند.

نماینده مردم شادگان در پاسخ به این سوال که نسل جدید تا چه اندازه پذیرای لایحه حجاب و عفاف هستند؟ تصریح کرد: اینکه بگوییم نسلی لجاجت یا مقاومت می‌کند یا بر اساس رفتارهای ما، مردم بگویند از لج شما اینکار را می‌کنیم، کار اصولی، عقلی و اساسی نیست. اگر خدای ناکرده بی‌عفتی بی‌قیدی و لاابالی‌گری در جامعه حاکم شود، آیا آن را به صلاح جامعه می‌دانید؟! کلیت جامعه آن را نمی‌پذیرد و از نظر منطقی و عقلی درست نیست. ما باید شاکله را نگه داریم، اینکه بگذاریم بی قیدی و ولنگاری در جامعه حاکم شود به ضرر جامعه ما است. حداقل در وضعیت فعلی مناسب نیست؛ بنابراین، اینکه بگوییم چون فردی حرفی زد و یا گرانی ایجاد کرد من در مقابل باید حجاب خود را در بیاورم، این درست نیست و نباید به آن اجازه دهیم.

ناصری نژاد در پایان در پاسخ به این سوال که آیا احکامی مثل شستن میت برای سلبریتی‌ها تحقیرآمیز نیست؟ گفت: اگر از سوی مقامات رسمی نظام و یا به صورت قانون تدوین و یا بخشنامه صادر شد باید اجرا شود، اما اگر یک قاضی حکمی را به درست یا غلط صادر کرد نباید به پای همه زده شود. فقط همان قاضی مسئول حکم خودش است. اما اینکه بگوییم به سلبریتی‌ها اهانت شد؛ اینطور نیست.

۲۱۶۲۱۷