شهر خبر

قهر سامورایی‌ها با هالیوود:قهرمانان بومی روی پرده می‌آیند

در دوره‌ای ژاپنی‌ها محصور قهرمانان هالیوودی بودند، اما امروز ترجیح می‌دهند قهرمان بومی خود را بر پرده سینما ببینند.

به گزارش«اطلاعات آنلاین»، دوران فرمانروایی فیلم های هالیوودی بر سینماهای ژاپن گذشته است و استقبال سرد ژاپنی ها از فیلم های آمریکایی نشان از تغییر ذائقه یکی از مهم ترین مصرف کنندگان کالاهای فرهنگی غربی در آسیا است. 

شاید کمی عجیب باشد اما علاقه ژاپنی ها به فیلم های کمپانی دیزنی به یکی از عادات مردم آن کشور تبدیل شده بود.

دیزنی به عنوان پرچم دار هالیوود در ژاپن میلیون ها هوادار داشت و ممکن نبود این کمپانی یک محصول جدید تولید کند و از سالن های سینمای ژاپن سر در نیاورد. اما این رویه چند سالی است تغییر کرده و دیگر مردم سرزمین آفتاب تابان تمایل چندانی به دیدن آثار هالیوودی ندارند. 

در سال 1975، فیلم سینمایی «آرواره ها» ساخته استیون اسپیلبرگ، توانست فروشی معادل با 55 درصد از بازار سینمای ژاپن را به دست آورد. فیلمی دلهره آور اما محبوب که باعث شد پس از آن دیگر فیلم های اسپیلبرگ و جورج لوکاس در ژاگن خوب بفروشند. 

ژاپنی ها برای چندین سال عاشق اکشن هایی بودند که سیلوستر استالونه یا آرنولد شوارتزنگر بازی می کردند.

در سال 2002 فیلم سینمایی هری پاتر و سنگ جادو پرفروش ترین فیلم در سینماهای ژاپن شد. در آن سال فیلم های خارجی توانستند سهم 73 درصدی از فروش سینماهای ژاپن را به دست آوردند.

«هیرو اوتاکا» منتقد ژاپنی و پژوهشگر سینما، که از دهه 199، شروع به مطالعه روند  اکران فیلم ها در سینماهای این کشور کرده است، می گوید: «تقریبا هیچ فیلم هالیوودی در سینماهای ژاپن شکست نمی خورد».

در این سال ها تهیه کنندگان ژاپنی ترجیح می دادند به جای آنکه رو در روی غول های هالیوودی قرار بگیرند، خود را به حاشیه ببرند و مشغول تهیه انیمیشن شوند.

اما این روند از اواسط دهه 2000 میلادی تغییر کرد. جوانان به عنوان مخاطبان اصلی سینما، نگاهی تازه به سینمای کشور خود پیدا کردند.

در سال های 2006 به بعد، فروش فیلم های وطنی در سینماهای ژاپنی رو به افزایش گذاشت. رشد علاقه به تماشای فیلم های ژاپنی در بین مردم این کشور با همه گیری کرونا جهش پیدا کرده است.

کاهش تولیدات هالیوود به سرعت با فیلم های ساخت داخل پر شد. اگرچه هنوز فیلم هایی مثل «تاپ گان: ماوریک» در ژاپن خوب می فروشند، اما دیگر قاعده قدیمی هر فیلم هالیوودی در ژاپن خوب می فروشد به فراموشی سپرده شده است.

نگاه سرد ژاپنی ها به فیلم های هالیوودی از نظر «اوتاکا» ناشی از ارتقای استانداردهای زندگی در این کشور از دهه 1970 تاکنون است. در دوره ای ژاپنی ها محصور قهرمانان هالیوودی بودند، اما امروز ترجیح می دهند قهرمان بومی خود را بر پرده سینما ببینند.