شهر خبر

جنگ اوکراین چگونه و چه وقت تمام می‌شود

جنگ اوکراین چگونه و چه وقت تمام می‌شود

ایسنا نوشت: جنگ روسیه و اوکراین در تابستان سال جاری وارد «فاز جدیدی» شد. اوکراین اوایل ماه ژوئن ضدحملات خود را به امید دستاوردهای جدید آغاز کرد، اما نه تنها اتفاق چندان مثبتی برای این کشور رخ نداد بلکه در ضدحملاتش هم شکست خورد.

«هولی الیات» خبرنگار و دانش‌آموخته مطالعات اجتماعی و سیاسی اروپا از دانشگاه کالج لندن در تحلیلی برای رسانه آمریکایی سی‌ان‌بی‌سی نوشت: نیروهای اوکراینی با یک خط مقدم ۶۰۰ مایلی و استحکامات دفاعی گسترده روسیه که در زمستان ساخته شده‌اند، مواجه هستند و این درحالی است که اوکراین پیش از آغاز ضدحملاتش منتظر تسلیحات سنگین بیشتری از سوی متحدانش بود.

واضح و مبرهن است که ضدحمله اوکراین نتایج سریعی نخواهد داشت و موفقیت‌هایی را که احتمال داده‌اند، تضمین نخواهد کرد. با توجه به این مسئله، کارشناسان نظامی هشدار می‌دهند که جنگ اوکراین احتمالا طولانی شود و فشار مضاعفی را علیه این کشور برای جنگ تا چندین سال و شرکای بین‌المللی‌اش برای میلیاردها دلار کمک نظامی، مالی و انسان‌دوستانه وارد کند.

«ریچارد بارونز» فرمانده سابق نیروهای مسلح بریتانیا به سی‌ان‌بی‌سی گفت: اوکراین باید نشان دهد که می‌تواند پیشرفت کند اما همه می‌دانند که اندازه نیروهای این کشور قادر به مقابله با روسیه و خروج نیروهای این کشور از اوکراین در سال ۲۰۲۳ نیست. تا پایان سال جاری میلادی هر دو طرف به این فکر فرو خواهند رفت که همچنان می‌توانند با جنگ سرزمین‌های بیشتری را به‌ کنترل خود در بیاورند. روسیه نمی‌تواند تسلیم شود و به دلیل پیامدهای سهمگینی که برای کشورش دارد، نمی‌تواند جنگ را ببازد. از طرفی اوکراین هم دست از مبارزه برنمی‌دارد و به این سادگی قید سرزمین‌هایی را که تحت کنترل روسیه هستند، نمی‌زند. همین شرایط جنگ را تا سال ۲۰۲۴ و چه بسا سال ۲۰۲۵ خواهد کشاند.

جنگ اوکراین چگونه و چه موقع تمام می‌شود

بارونز معتقد است که ضدحمله اوکراین شاید در ماه‌های آتی سال جاری میلادی پیشرفت‌هایی داشته باشد اما ابدا به قدری نخواهد بود که بتواند سرزمین‌های تحت کنترل روسیه را پس بگیرد.

اوکراین امیدوار بود که ضدحمله‌اش همه چیز را به نفع آن تغییر دهد اما نیروهای روسیه با ایجاد خطوط دفاعی عمیق و قوی مانع پیشروی اوکراین شده‌اند. از زمانی که ضدحملات اوکراین در ماه ژوئن آغاز شد، صرفا تعداد اندکی روستا به کنترل اوکراین درآمده است.

«نیک رینولدز» محقق ارشد در اندیشکده امنیتی و دفاعی RUSI مستقر در لندن به سی‌ان‌بی‌سی گفت: عجیب نیست که ضدحمله اوکراین دشوار می‌شود. نیروهای مسلح روسیه در ماه‌های اول سال جاری میلادی فرصت‌های خوبی برای رشد و پیشرفت و تقویت دفاع خود داشتند. همین مسئله برای اوکراین چالش‌هایی به همراه داشته است.

ریچارد بارونز می‌گوید: استراتژی روسیه این است که سرزمین‌های تحت کنترل خود را به خوبی کنترل کند و آن‌ها را در دست داشته باشد. آن‌ها به دو مسئله باور دارند؛ یا اراده اوکراین از بین خواهد رفت و یا تمایل غرب برای ارسال بودجه با کاهش مواجه خواهد شد.

کارشناسان نظامی بر این باورند که امسال ضدحمله اوکراین احتمالا «هیچ دستاوردی» نخواهد داشت اما این مسئله برای اوکراین حیاتی است که دست‌کم با یک سری اتفاقات مثبت بتواند حمایت غرب را برای سال ۲۰۲۴ و شاید بیش از آن حفظ کند.

جنگ اوکراین چگونه و چه موقع تمام می‌شود

«جیمی شیا» مقام ارشد سابق ناتو و کارشناس دفاع و امنیت بین‌المللی در اندیشکده چتم هاوس به سی‌ان‌بی‌سی گفت: فکر می‌کنم مرحله خطرناک برای اوکراینی‌ها اینجاست که آن‌ها با یک بن‌بست مواجه شوند و در حالی‌که حجم بسیار زیادی از تسلیحات توسط غرب به این کشور وارد شده، فقط بتوانند کنترل سرزمین کوچکی را به‌دست بیاورند؛ سناریویی که احتمالا واکنش منتقدان جنگ را به همراه داشته باشد و نارضایتی عمومی را نسبت به ارسال مداوم کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین را افزایش دهد.

نویسنده این تحلیل می‌گوید، به‌رغم وجود تلاش‌ها برای صلح میان روسیه و اوکراین، هرگونه چشم‌اندازی برای گفت‌وگوهای صلح غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

طی روزهای گذشته مقامات ارشد تقریبا ۴۰ کشور از جمله چین و هند مذاکراتی را در جده عربستان سعودی به منظور دستیابی به صلح در اوکراین برگزار کردند اما روسیه در آن نشست غایب بود و خود همین مسئله موجب واکنش‌های تندی از سوی مقامات این کشور شده است.

بارونز در پایان اظهاراتش با اشاره به اختلاف یونان و ترکیه بر سر قبرس و یا کره شمالی و جنوبی به عنوان کشورهایی که در یک «بن‌بست» به سر می‌برند و هیچ یک از طرف‌ها مایل به شعله‌ور شدن تنش‌ها نیستند، گفت: یک نتیجه این است که اوکراین به‌ دلیل دریافت کمک‌ از سوی غرب، جنگ را ادامه می‌دهد. نتیجه دیگر این است که اوکراین شاید تصمیم بگیرد جنگ را متوقف کند؛ حالتی شبیه به «جنگ منجمد» که در حال حاضر به چنین نتیجه‌ای نزدیک نیستیم اما سناریوی بسیار محتملی است. یک نتیجه‌ای هم در میانه این طیف قرار دارد؛ حالتی که برای بسیاری از جنگ‌ها رخ می‌دهد و آن نتیجه این است که دو طرف از سر کینه‌ورزی درگیر یک بن‌بست شوند.

310310