شهر خبر

ادامه واکنش‌ها به مانور کشتی‌های جنگی روسیه و چین در نزدیک آلاسکا

ادامه واکنش‌ها به مانور کشتی‌های جنگی روسیه و چین در نزدیک آلاسکا

ایسنا نوشت: رسانه‌های آمریکایی نوشتند: چهار کشتی جنگی و یک هواپیمای شناسایی آمریکا که در واکنش به گشت‌زنی مشترک کشتی‌های نظامی چینی و روسیه‌ای در نزدیکی آلاسکا، به منطقه اعزام شدند، در آب‌های بین‌المللی می‌مانند.

یک سخنگوی فرماندهی شمال آمریکا به سی‌ان‌ان گفت که "نورتکام" و فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی هواپیماها و کشتی‌هایی را برای نظارت بر گشت زنی روسیه و چین مستقر کردند که در آب‌های بین‌المللی ماندند.

پیش از این "لیو پنگیو"، سخنگوی سفارت چین در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان گفت: طبق برنامه همکاری سالانه ارتش چین و روسیه، کشتی‌های دو کشور اخیرا گشت‌های دریایی مشترکی را در آب‌های مربوطه در غرب و شمال اقیانوس آرام انجام داده‌اند. این اقدام هیچ شخص ثالثی را هدف قرار نمی‌دهد و ربطی به وضعیت کنونی بین‌المللی و منطقه‌ای ندارد.

در همین حال "بلیک هرزینگر"، محقق مرکز مطالعات آمریکا در استرالیا، تاکید کرد که کشتی‌های جنگی چین و روسیه تهدیدی نیستند و مطابق قوانین بین‌المللی عمل می‌کنند، درست مانند کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده که هنگام عملیات در سواحل چین یا روسیه عمل می‌کنند.

بر اساس گزارش اطلاعاتی آمریکا در ماه ژوئیه، روسیه و چین همکاری دفاعی و اقتصادی خود را به طور قابل توجهی از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ تشدید کرده‌اند و این کشورها بارها متعهد شده‌اند که روابط نظامی خود را تقویت کنند.

رسانه‌های آمریکایی  پیش از این از حضور ۱۱ کشتی چینی و روسی در سواحل جنوب غربی آلاسکا و اعزام چهار ناوشکن آمریکایی به منطقه خبر دادند. این بزرگترین ناوگان از کشتی‌های نظامی چین و روسیه است که تاکنون به خاک آمریکا نزدیک شدند.

برند سدلر، یک فرمانده بازنشسته نیروی دریایی آمریکا و پژوهشگر ارشد بنیاد آمریکایی هریتیج نیز به وال استریت ژورنال گفت: "چنین اتفاقی برای نخستین بار در تاریخ می‌افتد."

او ادعا کرد، نزدیک شدن این ناوگان به آلاسکا با در نظر گرفتن جنگ فعلی روسیه و اوکراین و تنشهای سیاسی میان واشنگتن و پکن بر سر تایوان، "شدیدا تحریک آمیز" است.

به نوشته روزنامه گاردین، ناوگان کشتی‌های چین و روسیه پس از این رویارویی منطقه را ترک کرده است.

311311