شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارت بهداشت#سایه#بروز#خطر#تابش#اشعه#حتی#سایه

خطر تابش اشعه UV حتی در سایه

مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت گفت: بیش از ۸۵ درصد علت بروز سرطان پوست مرتبط با پرتوگیری از نور خورشید است.

ایسنا نوشت: مهندس علی گورانی مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در تشریح آثار مضر اشعه UV برای سلامت گفت: سرطان پوست، پیرپوستی زودرس، مشکلات بینایی و ... از عوارض قرارگیری طولانی‌مدت در معرض این اشعه است.

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل محیطی موثر بر سلامت، تشعشعات است، توضیح داد: تشعشعات انواع مختلف یون‌ساز و غیریون‌ساز دارد که اشعه ماوراءبنفش غیریون‌ساز است و در دسته تشعشعات طبیعی قرار می‌گیرد که از نور خورشید می‌آید و خود مشتمل بر سه طیف A، B، C است. طیف C پرخطر است و تقریبا توسط لایه ازن حذف می‌شود، طیف B مقدار بیشتری نسبت به طیف C به زمین می‌رسد و طیف A که کم‌انرژی‌تر است با طول موج بلندتر می‌تواند از لایه ازن عبور کرده و نه تنها به سطح زمین برسد بلکه از پوست موجودات هم عبور کند و در صورت مواجهه زیاد حتی مشکلاتی نظیر سرطان بدخیم پوست ایجاد کند.

مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با بیان اینکه سرطان پوست جزو ۵ سرطان اول در کشور است، تصریح کرد: بیش از ۸۵ درصد علت بروز سرطان پوست مرتبط با پرتوگیری از نور خورشید است.

وی با تاکید بر اینکه اشعه ماوراءبنفش تنها سبب بروز سرطان پوست نمی‌شود و آسیب‌های دیگری هم در پی دارد، ادامه داد: پیرپوستی زودرس نیز عارضه دیگر اشعه ماوراءبنفش است. از سوی دگیر اشعه ماوراءبنفش می‌تواند به شدت به چشم آسیب برساند و سبب بروز آب مروارید و سرطان‌های چشمی شود.

گورانی افزود: افراد سعی کنند ساعات بین ۱۱ تا ۱۵ تا حد امکان در معرض نور خورشید قرار نگیرند.

وی با اشاره به افزایش سفرها به شمال کشور در فصل تابستان، بیان کرد: زمانی که هوا ابری است افراد تصور می‌کنند در کنار ساحل دیگر اشعه UV به آنها تابیده نمی‌شود؛ درحالی که در شرایط ابری و حتی قرارگیری در سایه بیش از ۵۰ درصدUV به بدن تابیده می‌شود. سطح تابش UV به سطح محیط اطراف هم وابسته است؛ به این منظور که هرچه سطح صیقلی‌تر باشد بازتابش اشعه و میزان پرتوگیری هم افزایش می‌یابد؛ مثلا اگر سطح اطرف سنگ‌ریزه باشد اشعه بیشتری تابیده می‌شود؛ به همین دلیل اعلام می‌شود در روزهای آفتابی کنار سواحل حداقل ۱۴۰ درصد پرتوگیری UV داریم ( ۱۰۰ درصد مستقیم و ۴۰ درصد بازتابش از شن و ماسه‌ها) که به شکل مستقیم و از سطوح است. یا در مثال دیگر کوهنوردانی که در زمستان به کوه می‌روند تا ۱۸۰ درصد پرتوگیری دارند که ۱۰۰ درصد مستقیم و ۸۰ درصد هم غیرمستقیم ناشی از بازگشت اشعه از دانه‌های برف است.

وی افزود: کسانی که بین ۵۰ تا ۱۰۰خال غیرعادی داشته باشند باید سریعا نسبت به سرطان شک کنند و یکی از اصول خود مراقبتی این است که فرد مرتبا پوست خود را کنترل کنند و به محض دیدن هر عارضه غیرعادی به پزشک مراجعه کنند.