شهر خبر

زنگ خطر جنگ در آسیا/ چین به تایوان حمله می‌کند؟

زنگ خطر جنگ در آسیا/ چین به تایوان حمله می‌کند؟

ایسنا نوشت: تلویزیون دولتی چین مستندی هشت قسمتی درباره آمادگی ارتش این کشور برای حمله به تایوان را منتشر کرد که در آن سربازان این ارتش متعهد به از جان گذشتگی در صورت لزوم برای انجام چنین حمله‌ای می‌شوند.

 قسمت اول این مستند با نام "شکار رویاها" روز سه شنبه توسط شبکه دولتی سی.سی.تی.وی چین به مناسبت نود و ششمین سالگرد تشکیل ارتش آزادیبخش خلق چین پخش شد.

به نوشته نشریه دیلی تلگراف انگلیس، در این مستند تصاویری از مانورهای نظامی چین به ویژه پیرامون جزیره تایوان به همراه شهادت‌های ده‌ها سرباز ارتش چین پخش شد.

تعدادی از سربازان چینی در صحبت‌هایشان در این مستند تاکید کردند حاضر به از جان گذاشتن برای آرمان تصرف جزیره تایوان هستند.

لی پنگ، خلبان اسکادرانی به نام "وانگ های"، زیر مجموعه فرماندهی عرصه شرقی ارتش چین که تنگه تایوان در حوزه مسئولیت آن است، در این مستند اظهار کرد: "چنانچه در زمان نبرد همه مهمات من تمام شود، جنگنده ام آخرین موشک من است که با آن به دشمن هجوم خواهم برد."

تایوان که هم اکنون دارای دولت خودمختار است در سال ۱۹۴۹ بعد از جنگ داخلی از چین جدا شد. پکن در یک سال گذشته تحرکات خود برای افزایش فشار بر تایوان از جمله با برگزار مکرر رزمایش افزایش داده است.

حزب حاکم کمونیست چین متعهد شده که در صورت لزوم با توسل به زور جزیره تایوان را که دارای دولت، واحد پولی و ارتش مستقل است، با سرزمین اصلی چین "متحد کند."

به دنبال آغاز عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در اوکراین، نگرانی‌ها در مورد حمله احتمالی چین به تایوان نیز افزایش یافت. هر چند که روسیه و اوکراین دارای مرز زمینی مشترک بوده و نیروهای روسی قادر به ورود به خاک اوکراین با عملیات زمینی بودند اما تنگه تایوان به عرض ۱۱۰ مایل این جزیره را از سرزمین اصلی چین جدا کرده است.

در مستند مذکور در راستای به نمایش گذاشتن قدرت نیروی دریایی چین، ناو هواپیمابر "شاندونگ" ارتش چین به همراه گروه رزمی همراهش متشکل از چند کشتی جنگی دیگر به نمایش گذاشته شد.

در ماه‌های اخیر این ناو مرتبا از تنگه تایوان گذر کرده و تحلیلگران تایوانی مدعی هستند که این تحرکات به مثابه تاکتیک‌های ارعاب هستند.

در بخش دیگری از این مستند مانور گروه تهاجمی آبی-خاکی ارتش آزادیبخش خلق چین برای حمله به یک ساحل در ضمن پشتیبانی شدن با آتش جنگنده‌ها و موشک‌های پرتابی از کشتی و زمین به نمایش گذاشته شد.

وانگ شینجیه، یک سرباز عضو این گروه تهاجمی آبی-خاکی در این مستند گفت: "مایل هستم تا جلو رفته و سمت دیگر تنگه را ببینم. من خودم را برای آن روز آماده کرده‌ام."

زوئو فنگ، غواص عضو واحد مین روبی در نیروی دریایی چین نیز به این مستند عنوان کرد، حاضر است حتی از بدن خودش برای گذر کردن از موانع پدافندی دشمن استفاده کند.

او خاطرنشان کرد: "در صورتی که جنگ بروز یافته و شرایط برای زدودن مین‌ها در دریا در ضمن نبرد خیلی سخت شود ما از بدنهای خودمان استفاده خواهیم کرد تا یک مسیر عبور ایمن را برای نیروهای زمینی ارتشمان ایجاد کنیم."

در ادامه این مستند بخشهای از یک مانور نظامی ارتش چین به نام "شمشیر مشترک" پیرامون تایوان که در آن حملات دقیق موشکی علیه این جزیره شبیه سازی شد، به نمایش گذاشته شد. این رزمایش بعد از آنکه تسای اینگ ون، رئیس تایوان در ماه آوریل به آمریکا سفر کرد برگزار شد.

روز یکشنبه وزارت دفاع تایوان اعلام کرد، ۲۰ هواپیمای نظامی چینی را پیرامون این جزیره شناسایی کرده که ۱۰ فروند از آنها از خط میانی در تنگه تایوان (مرز و منطقه حائل غیررسمی بین چین و تایوان) عبور کردند یا به حوزه جنوب غرب منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان وارد شدند.

۳۱۱۳۱۱