شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اینترنت#منابع#نسل#نمی‌توان#دروغ#قانع#کرد

این نسل را نمی‌توان با دروغ قانع کرد

جوانان نسل زد را نمی‌توان با آمار و ارقام نامعتبر دلخوش کرد. آن‌ها منابع و موانع را می‎شناسند و نمی‎شود با دروغ قانعشان کرد. راه حل هم بستن اینترنت به رویشان نیست.

ارمغان زمان فشمی در یادداشتی در ضمیمه جامعه امروز روزنامه اطلاعات نوشت: نسل دهه شصتی‎ها آخرین نسلی بود که بخشی از عمرش را در دوران بدون اینترنت گذراند، بنابراین بیشتر فرصت داشت که در دنیای واقعی به سر ببرد و تحرک بیشتری داشته باشد اما در عوض با تأخیر از آخرین تغییرات و تحولات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی دنیا باخبر می‎شد.

نسلی را که بعد از تولد اینترنت به وجود آمد و با آن بزرگ شد، نسل «زِد» یا «زی» (Z) می‎نامند. آنها از کودکی با ابزارهای هوشمند و دیجیتال سروکار داشته‎اند و تصور زندگی بدون اینترنت برایشان غیرممکن است.

یکی از ویژگی‎هایی که به شکل طبیعی و به دلیل اتصال به شبکه های جهانی در جوانان نسل زد به وجود آمده، آگاهی سریع و صحیح آنها از اخبار جاری در جهان است. هر خبری در هر گوشه از جهان می‌تواند به سرعت مرزها را درنوردد و در نقاط دور و نزدیک، واکنش‏های مختلفی را در پی داشته باشد. درحال حاضر تبدیل دنیا به یک دهکده جهانی بیش از هر زمان دیگری عملی شده و این فرصت است، نه تهدید.

امروز جوان ایرانی مشاهده می‎کند که در اخبار تلویزیون سراسری کشورش، دائم درباره بدبختی‎های مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی حرف می‎زنند اما خودش در اینترنت با دوستانی از اروپا و آمریکا در تماس است و می‌داند که مشکلات در همه ‏جای جهان وجود دارد اما این تمام واقعیت نیست. او به خیابان می‏رود و می‌بیند که چندبرابر آن مشکلات در کشور خودش وجود دارد اما برنامه ‎سازان صداوسیما ترجیح می‎دهند به مشکلات مردم کشورهای دیگر بپردازند!

جوانان نسل زد را نمی‎توان با آمار و ارقام نامعتبر دلخوش کرد. آنها منابع و موانع را می‎شناسند و نمی‎شود با دروغ قانعشان کرد. راه حل هم بستن اینترنت به رویشان نیست، چرا که هرروز راه‎های تازه‎ای برای دسترسی به اطلاعات پیدا می‎کنند و پیش می‏روند. اینترنت، راه تنفس آنهاست و نمی‏توان این راه را از آنها گرفت.

تنها راه درست این است که مسئولان راه حرف زدن با این نسل را یاد بگیرند، نه فقط با باز کردن صفحاتی در شبکه های مجازی و شعار دادن، که با ارائه تصاویر و آمارهای واقعی از شرایط و عملی کردن راهکارهای قابل قبول و مؤثر.