شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#برجام#روسیه#معاون وزیر

ریابکوف: مسکو آماده است سهم خود را برای احیای برجام انجام دهد/ فردا به تهران می‌روم

ریابکوف: مسکو آماده است سهم خود را برای احیای برجام انجام دهد/ فردا به تهران می‌روم

ایسنا نوشت: معاون وزیر امورخارجه روسیه با تاکید بر اینکه احیای برجام منوط به تصمیم‌گیری طرف غربی و واشنگتن است، خاطرنشان کرد که مسکو آماده است تا نقش خود را برای بازگرداندن این توافق ایفا کند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس درباره احتمال بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید کرد که احتمال آن چندان زیاد نیست، اما مسکو آماده است تا سهم خود را در این مسیر به انجام برساند.

ریابکوف تصریح کرد: ما می‌دانیم که تعدادی از شرکای ما و همکاران‌مان در طرف غربی ایده‌های جایگزین دارند و تلاش‌هایی برای هدایت کردن توجهات به داستان‌هایی وجود دارد که تنها می‌تواند به‌شکل غیر مستقیم به برجام مرتبط باشد. در نهایت این، انتخاب آنهاست اما در این صورت، شانس بازگرداندن برجام بیش از پیش کاهش می‌یابد، که در حال حاضر نیز چندان زیاد نیست.

این مقام روس در ادامه تاکید کرد: اما مسکو این توافق را رد نمی‌کند و آماده است تا سهم خود را در این مسیر طی کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: احیای روند مذاکرات برجام به میزان زیادی به انتخاب‌ها در واشنگتن، بروکسل و همچنین پاریس، لندن و برلین بستگی دارد. ما آماده‌ایم تا برجام را به شکلی که به امضا رسید، بازگردانیم ازجمله تضمین ۱۰۰ درصد ماهیت غیر تحریمی مبادلات ما با طرف ایرانی در چارچوب برجام.

ریابکوف اظهار داشت: اگر غربی‌ها نگاه متفاوتی به این وضعیت، سایر اولویت‌ها و ملاحظات فرصت‌طلبانه داشته باشند، همه چیز به همین شکل باقی خواهد ماند. این تاسف‌برانگیز است، چراکه برجام کمک قابل توجهی به تقویت امنیت منطقه در کنار مزایای دیگر داشت.

معاون وزیر امورخارجه روسیه همچنین اعلام کرد که روزهای هفتم و هشتم ماه اوت (۱۶ و ۱۷ مرداد ماه) برای بررسی وضعیت پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و عضویت ایران در بریکس به تهران سفر خواهد کرد.

ریابکوف بیان کرد: روزهای هفتم و هشتم اوت در تهران خواهم بود تا با مقامات ارشد وزارت امورخارجه ایران دیدار کنم. وضعیت پیرامون برجام و عضویت ایران در بریکس از موضوعات مورد بحث در جریان این سفر خواهد بود.

وی ادامه داد: تعامل ما در پلتفرم‌های بین‌المللی موضوع مهمی است که در آن با ایران همکاری نزدیک داریم - مسائل مربوط به عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی، کنترل تسلیحات، استفاده صلح‌آمیز از فضا و موضوعات دیگر.

310310