شهر خبر

اظهارنظر تحلیلگر سابق سیا از سناریوی ترور زلنسکی

اظهارنظر تحلیلگر سابق سیا از سناریوی ترور زلنسکی

ایسنا نوشت: لری جانسون، تحلیلگر سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت، گزارش‌ها درباره احتمال سوءقصد روسیه به جان رئیس‌جمهور اوکراین، فرافکنی است.

این تحلیلگر سابق سیا در مصاحبه‌ای گفت: «فکر می‌کنم این بخشی از یک تلاش تبلیغاتی غرب است؛ آنها می‌دانند خودشان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین را به هر طریقی که شده می‌کشند یا از بین می‌برند. بنابراین می‌خواهند آن را در صورت امکان به گردن روسیه بیندازند. باز هم، آنها نمی‌خواهند مسئولیت کاری را که قرار است انجام دهند بر عهده بگیرند. صادقانه بگویم که فکر نمی‌کنم زلنسکی برای مدت طولانی در قدرت باشد و فکر می‌کنم روزهایش به شماره افتاده باشد.»

اظهارات این عامل سابق سیا در شرایطی مطرح می‌شود که پیشتر نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی به طرح اوکراین در صورت مرگ زلنسکی از طریق سوءقصد روس‌ها پرداخته و گفت که طبق قانون اساسی اوکراین، چه کسی احتمالا جانشین او می‌شود.

طبق این گزارش، چند هفته پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، میخائیل پودولیاک، مشاور ارشد زلنسکی مدعی شد که دست‌کم ده‌ها سوءقصد جدی علیه زلنسکی از سوی آنچه «تیم‌های خرابکارانه و اطلاعاتی روسی از جمله چچنی‌ها و اعضای واگنر» خواند، صورت گرفت که تلاش می‌کردند تا به مقر دولتی کی‌یف که به شدت محافظت می‌شود و تحت نظارت است، وارد شوند.

لری جانسون، تحلیلگر سابق سیا همچنین در رابطه با تحولات جنگ روسیه – اوکراین گفت: «اوکراین نیروی انسانی یا تدارکات لازم برای ادامه جنگ را در اختیار ندارد. نشست روسیه و آفریقا هم نشان داد که چگونه نظم جهانی دوم در حال شکل‌گیری و این توسط ایالات متحده یا اروپا کنترل نمی‌شود.»

این مامور سابق سیا افزود: «مقیاس دروغ در مورد جنگ و انکار واقعیت توسط اوکراین و حامیان آن بی‌سابقه است. مقامات، نهادها و رسانه‌های آمریکایی دروغ می‌گویند و بهای آن با خون اوکراینی‌ها پرداخت می‌شود.»

لری جانسون همچنین به این موضوع اشاره کرد که چرا نیروهای مسلح اوکراین نمی‌توانند دیوار دفاعی روسیه را بشکنند. او گفت: «اوکراینی‌ها تحت فشار غرب برای پیشرفت سریع در میدان نبرد، ناامیدتر می‌شوند. آنها به شکلی بی‌ملاحظه نیروها، تانک‌ها و خودروهای زرهی را به سمت دیوار دفاعی مستحکم روسیه می‌فرستند.»

جانسون گفت: «رک و ساده اینکه آنها در حال نابودی هستند. این موضوع اصلی است. مشکل اوکراین این است که نیروهای آنها به اندازه کافی قابل توجه نیستند و در یک نقطه قدرتمند با توپخانه و پشتیبانی هوایی برای شکستن خطوط دفاعی متمرکز نشده‌اند.»

او با قاطعیت به این نتیجه رسید که ادامه حملات متقابل علیه روس‌ها، باعث خونریزی بیشتر و ریزش بیشتر ارتش اوکراین می‌شود.

311311