شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#جدید#استاد دانشگاه#طبقه#فقیر#شکل#گرفته

طبقه جدید فقیر در ایران شکل گرفته است

یک استاد دانشگاه معتقد است که طبقه متوسط در ایران به طبقه فقیر منتقل شده و طبقه‌ای مادون شکل گرفته است.

تجارت نیوز نوشت: برخی از کارشناسان می‌گویند نیمی از جمعیت کشور در فقر مطلق به سر می‌برند. هرچند سال گذشته بود که وزیر کار مدعی شد که فقر مطلق در کشور نداریم. این ادعا برای دو بار هم از زبان صولت مرتضوی شنیده شد. هرچند او امسال برخلاف رویه‌ای که سال قبل در پیش گرفته بود، طی سخنانی خبر داده که رفع فقر مطلق در دستور کار دولت است.

به هر حال آنچه نمی‌توان منکر آن شد، رشد فقر در کشورمان است. در حالی که پیشتر حجت میرزایی- استاد دانشگاه- از رشد فقر خشن در ایران خبر داده بود، حالا حسین راغفر- اقتصاددان- می‌گوید طبقه متوسط در ایران به طبقه فقیر منتقل شده و مادون طبقه شکل گرفته است؛ این یعنی گروهی در جامعه از خلق شغل عقیم شده‌اند. گسترش این طبقه هم هزینه‌های بزرگی را به اقتصاد تحمیل می‌کند. ضمن اینکه این امر نشانه آشکار شیوع فساد در کشور است. مادون طبقه، اساسا هویت طبقاتی ندارند و نوعا اشتغال‌ناپذیرند.

سال‌هاست که کارشناسان زنگ خطر بحرانی شدن وضعیت اقتصادی ایران را به صدا درآورده‌اند. دهه 90 نیز وضعیت مطلوبی به لحاظ رشد اقتصادی و دیگر متغیرها نداشت. رشد اقتصادی پایین و منفی و تورم بالا در یک دهه، موجب شده تا نرخ فقر از 19 به 30.4 درصد در سال 1400 برسد. در عین حال این وضعیت باعث شده تا ایران که از سال 2008 جزو کشورهای با درآمد بالاتر از متوسط قرار گرفته بود، به چاه کشورهای با درآمد پایین‌تر از متوسط سقوط کند.