شهر خبر

کشف سرنخ‌های مهم درباره حملات به خطوط انتقال برق در عراق

کشف سرنخ‌های مهم درباره حملات به خطوط انتقال برق در عراق

ایسنا نوشت: سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از دستیابی به سرنخ‌های مهم درباره عاملان حمله به دکل‌ها و تأسیسات برقی کشور خبر داد.

 «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق بامداد شنبه (۵ اوت) با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که در حالی که نیروهای دولتی عراق در پی ارائه بهترین خدمات به شهروندان و کاهش فشار بر آنها هستند، همزمان با افزایش شدید دمای هوا، برخی گروه‌های تروریستی شکست‌خورده در پی تخریب زیرساخت‌ها و حمله به دکل‌های برق در کشور هستند که آخرین مورد تخریب خط انتقال برق ۴۰۰ کیلوولتی شرق بغداد ـ دیالی بود.

این بیانیه افزوده که دستگاه‌های امنیتی، اطلاعات امنیتی دقیقی درباره این تلاش دارند و به سرنخ‌های مهمی درباره عناصری که دست به این اقدامات تروریستی بزدلانه می‌زنند و طرف‌هایی که پشت این اقدامات هستند، رسیده‌اند.

در این بیانیه تأکید شده که فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دستور برخورد با فرمانده منطقه و افسر اطلاعات در هر منطقه‌ای که شاهد اقدام تخریبی علیه دکل‌های برق باشد را صادر کرده است.

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق همچنین تأکید کرده که همه عناصر خرابکار در چنگ نیروهای امنیتی کشور خواهند بود و اجازه تعرض به اقتصاد و ثروت کشور را نمی‌دهند.

وی از مردم نیز خواسته که در تأمین امنیت با نیروهای امنیتی کشور همکاری کنند و اگر اطلاعاتی در این زمینه دارند به اطلاع نیروهای امنیتی کشور برسانند.

نجم السعدی، مدیر منطقه بنی سعد در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی بعقوبه، شامگاه جمعه گفت: یک دکل در خط اصلی برق که در ۲۵ کیلومتری شرق منطقه المرادیه از بغداد تا دیالی امتداد دارد، منفجر شد.

وی تاکید کرد: تحقیقات فوری در این مورد آغاز شده است.

علیرغم اعلام نیروهای امنیتی عراق مبنی بر اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و تشکیل اتاق عملیات دائمی، چند روز پیش نیز خطوط اصلی انتقال برق به ویژه در استان صلاح الدین در معرض اقدامات خرابکارانه با مواد منفجره قرار گرفت.

عصر جمعه احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق گفت که حوادث تصادفی یا تروریستی بر ساعت تامین برق تاثیر گذاشته و کمیته‌هایی تحقیقی تشکیل شده تا علل حوادث را روشن کرده و توصیه‌های خود را به وزیر برق ارائه کنند.

به نقل از میدل ایست نیوز، موسی در مورد اقدامات دولت در پاسخ به اتفاقات اخیر توضیح داد: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دستور تشکیل اتاق عملیات دائمی را داد که نمایندگان وزارتخانه‌های کشور، دفاع و برق را گرد هم می‌آورد و گروه‌هایی برای حفاظت از مسیرهای خطوط حامل با نصب دوربین‌های حرارتی و انجام پروازها برای حفاظت از این زیرساخت‌ها مستقر می‌شوند.

وی در خصوص برنامه ریزی برای اطمینان از تداوم برق و افزایش ساعات تامین، توضیح داد: وزارت برق عراق یک برنامه راهبردی برای افزودن ۱۱ هزار مگاوات به سیستم در مدت سه سال با افزودن سیکل‌های ترکیبی، تکمیل پروژه‌های انرژی خورشیدی، تکمیل اتصال شبکه برق به کشورهای همسایه و نیز پروژه‌های دیگر دارد.

311311