شهر خبر

یک کارگردان: این افراد تئاتر را نابود می‌کنند

یک کارگردان تئاتر از حضور افراد کم تجربه و بی سواد در این عرصه به شدت انتقاد کرد.

حنیف مظفری، این روزها در تالار محراب، نمایشی متناسب با حال و هوای ایام محرم و صفر به روی صحنه برده است. نمایش «عطف به سبز شیرعلی» که به طور اختصار «شیرعلی» هم نامیده می شود. مظفری، در گفت و گو با «اطلاعات آنلاین» به بهانه اجرای نمایش «شیرعلی» به موضوع وضعیت تئاتر پرداخت و از وضعیت موجود گلایه کرد.

وی گفت: به شدت ناراحتم و حالم از وقایعی که دارد اتفاق می‌افتد  بد است! نمی دانم در مرکز هنرهای نمایشی که پیشینه بسیار خوبی داشته و دارد و حامی فرهنگ و هنر است،  چه اتفاقی دارد می‌افتد که می بینیم به راحتی هر شخص کم هنر یا بی هنر ، بی تجربه و بی سواد در مورد مسائل هنری، کارگردانی می کند . این خیلی مقوله بدی است!

به گفته وی اکثر تماشاگران هنرمندان تئاتر را نمی شناسند. مطمئنا اگر یک اثر نمایشی، ضعیف و بد باشد، تاثیر نامطلوبی بر روی تماشاگر خواهد گذاشت و وی را از دنبال کردن تئاتر دور می کند. به طوری که شاید ممکن است ما برای همیشه یک تماشگر تئاتر را از دست بدهیم.

 وی افزود: باید مقوله ‌کیفیت تئاترها را خیلی جدی گرفت. به نظر من مرکز هنرهای نمایشی و شورای ارزشیابی و نظارت، به ویژه کارشناسانی که وظیفه بازخوانی و بازبینی آثار نمایشی را بر عهده دارند، باید نسبت به یک اثر سختگیری بیشتری داشته باشند. 

وی همچنین خواستار توجه بیشتر دولت به هنر تئاتر شد و گفت: ای کاش شرایط و فرصتی فراهم شود  تا دولت به عنوان تعیین کننده بودجه، مقداری ویژه تر به مقوله فرهنگ و هنر نگاه کند! به جایگاه فرهنگ و هنر توجه بیشتری شود و   بودجه‌ بهتری راهی فرهنگ و هنر شود تا متولیان امور بتوانند با برنامه ریزی مطلوب، از گروه های نمایشی حمایت مالی مناسبی کنند تا آنان با آرامش یک اثر نمایشی خوب را روی صحنه ببرند.

دغدغه گروه های تئاتری باید صرفا تولید یک اثر خوب باشد نه اینکه چه بسازیم که تماشاگر را به سالن ترغیب کنیم.

وی درباره وضعیت سالن های دولتی و خصوصی برای نمایش تئاتر گفت: ‌سالن های خصوصی برای نمایش هایی با ویژگی ارتباط با مخاطب عام خوب است. اما سالن دولتی برای نمایشی هایی به مراتب شیک‌تر،  خاص تر و با متریال و ساختار قوی‌تری است.  البته مدتی است که سالن‌های دولتی در راستای حمایت از گروه‌های جوان‌تر در اختیار برخی اجراها قرار می گیرد.