شهر خبر

طالبان: ادعاهای پاکستان بی اساس است/ افغانستان تهدید نیست

طالبان: ادعاهای پاکستان بی اساس است/ افغانستان تهدید نیست

ایرنا نوشت: وزارت خارجه پاکستان ادعا کرده است که در حمله مرگ‌بار که چندی پیش در یک پایگاه نظامی این کشور رخ داد، شهروندان افغانستان دست داشتند، طالبان با رد این موضوع، این اتهام را بی‌اساس دانست.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت: این گونه ادعاها به سود شهروندان دو کشور نیست و خاک افغانستان نیز برای هیچ کشوری تهدید نخواهد بود، این موضوع شامل پاکستان هم هست.

مجاهد در توییتر نوشت: از سوی مقامات مختلف پاکستانی درباره وضعیت امنیتی آن کشور، اتهامات بی‌اساسی به افغانستان وارد می‌شود که ما آن‌ را رد می‌کنیم. طالبان افغانستان به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان بر علیه کشور دیگری استفاده کند.

وزارت خارجه پاکستان ادعا کرده است در حمله مرگ‌بار که چندی پیش در یک پایگاه نظامی این کشور رخ داد، شهروندان افغانستان دست داشتند و در اطلاعیه‌ای گفت این افراد از ولایت قندهار بوده‌اند.

در بخشی از این خبرنامه آمده است: سه تروریست که بر نیروهای امنیتی در پایگاه ژوب حمله کردند، متعلق به ولایت قندهار افغانستان بودند. وزارت خارجه پاکستان به سفارت افغانستان در اسلام‌آباد دستور داده است تا اجساد تروریست های افغان را تحویل بگیرند.

همزمان با این رویدادها، وزیر طالبان در امور خارجه پاکستان نیز گفت: برخی مدارک که نشان‌دهنده‌ دست داشتن شهروندان افغانستان در این حمله بودند را با حکومت سرپرست در میان گذاشته‌اند.

«حنا ربانی کهر»، مشاور وزیر امور خارجه پاکستان گفت: شواهد ما، هویت شان است. پیش ما شواهد مشخصی وجود دارد که ما آن را شریک کرده‌ایم، در بسیاری از رویدادها، شهروندان افغانستان دخیل بودند و هر رویداد واقعیت‌های مختلف خود را دارد.

برخی از کارشناسان مسائل سیاسی به این باورند که پاکستان به دلیل بی‌اعتبار ساختن طالبان در جهان این ادعا را مطرح می‌کند.

«واحد فقیری»، کارشناس مسائل سیاسی می گوید: من فکر می‌کنم که تروریسم یک دشمن مشترک است و باید به طور مشترک با آن مبارزه شود.

«عزیز معارج»، دیپلمات پیشین افغانستان گفت: پاکستان با این صحبت‌ها می‌خواهد که بر افغانستان یا طالبان افغانستان فشار وارد کرده و خواست‌های خود را تحمیل کنند و در این عرصه سهم بگیرد، از جامعه جهانی برای رفع ناامنی در افغانستان بودجه می گیرد و از طرف دیگر خود را متضرر هم نشان می‌دهد.

پیش از این وزارت خارجه پاکستان هشدار داده بود که درصورت اقدام نکردن حکومت سرپرست در برابر گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان، اسلام‌آباد برای از بین بردن فعالیت‌ این گروه‌ها دست به اقدام نظامی خواهد زد.

«مولانا فضل الرحمان»، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان در یک نشست خبری در واکنش به حمله اخیر در باجور از حکومت سرپرست افغانستان خواسته است که در برابر عناصری که در حمله‌ها در خاک ‌پاکستان دست دارند، اقدام کند.

مولانا فضل الرحمان در این نشست گفته است که باید برای تاثیرگذاری بیشتر روابط میان افغانستان و پاکستان تلاش شود و نیاز است که برای توقف و جلوگیری از هراس‌افکنی میان افغانستان و پاکستان یک استراتژی مشترک ایجاد شود.

این ادعاها در حالی ابراز می‌شوند که طالبان همواره از امنیت خاک افغانستان برای جهان به ویژه همسایه‌ها سخن گفته است. طالبان ادعاهای مقام‌های پاکستانی را بی اساس خوانده و گفته است که ناامنی‌ها در پاکستان از مسائل داخلی آن کشور است که دولت پاکستان باید به آن رسیدگی کند.

311311