شهر خبر

سخنگوی ستاد انتخابات: وزارت کشور آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیک را دارد

سخنگوی ستاد انتخابات: وزارت کشور آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیک را دارد

فارس نوشت :سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به قانون جدید انتخابات گفت: برای برگزاری انتخابات الکترونیک وزارت کشور اعلام آمادگی می کند اما شورای نگهبان باید حتما آن را تایید کند.

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو یی تلویزیونی راجع به قانون جدید انتخابات گفت: قانون جدید انتخابات در چند حوزه نسبت به قانون قبلی تفاوت‌هایی دارد و در آن سعی شده سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در دستور کار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اصلی ترین تفاوت دو مرحله ای شدن فرایند ثبت نام داوطلبان است که شامل پیش ثبت نام و ثبت نام اصلی می شود.

وی با بیان اینکه ۷ روز برای پیش ثبت نام در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در این دوره از انتخابات وزیر کشور رئیس هیات اجرایی مرکزی انتخابات خواهد بود.

سخنگوی ستاد انتخابات گفت: تغییر دیگر مربوط به مواعید می شود با توجه به اینکه تعداد زیادی از افراد برای انتخابات ثبت نام می کنند جهت تضییع نشدن حقوق ثبت نام کنندگان در هیات های اجرایی و نظارت مدت زمانی که برای بررسی نیاز است، توسعه یافته است.

اسلامی با بیان اینکه هیات های اجرایی انتخابات دو هفته قبل از ثبت نام اصلی شکل می گیرند، گفت: تغییر دیگر به الکترونیکی شدن فرایند ثبت نام مربوط می شود.

وی افزود: تغییر دیگر برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در یک هشتم حوزه های رای گیری است.اسلامی گفت: از سال گذشته وزارت کشور برنامه گسترده ای در راستای زیر ساخت داشت، مشکلات به صورت جز به جز شناسایی شد و وضعیت ما با توجه به ماده ای که به انتخابات الکترونیک اشاره دارد مناسب است.

وی اضافه کرد: برای برگزاری انتخابات الکترونیک وزارت کشور اعلام آمادگی می‌کند اما شورای نگهبان باید حتما آن را تایید کند.

وی در مورد پیش ثبت نام گفت: براساس قانون فرایند ثبت نام دو مرحله ای شده است تا وقت موسعی به داوطلبان دهد تا مدارک و اطلاعات هویتی خود را در دوره پیش ثبت نام ارائه کنند.

اسلامی در تکمیل سخنانش گفت: در دوره گذشته شاهد بودیم برخی از داوطلبان تقاضای داوطلبی می کردند اما با توجه به وقتی که در اختیار بود مدارکشان به صورت دقیق راستی آزمایی نمی شد و این افراد به صورت داوطلب حچضر پیدا می کردند ولی بعداً مشخص می شد یکی از مدارک ناقص است حتی برعکس این قضیه را هم می شد مشاهده کرد وقت مقتضی در اختیار داوطلب نبود تا مدارکش را بارگذاری کند و راستی آزمایی ها در زمانی موسع صورت گیرد.

اسلامی گفت: ثبت نام اصلی ۲۷ مهر و به مدت ۷ روز است، براساس قانون ۷۰ تا ۱۱۰ روز قبل از ثبت نام اصلی باید به صورت الکترونیک ثبت نام اولیه صورت گیرد، درگاهی در وزارت کشور ایجاد شده است، متقاضیان داوطلبی نمایندگی مجلس شورای اسلامی از دوشنبه ۸ صبح تا ساعت ۱۸ عصر می توانند به این لینک مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه کسانی که تابعیت اکتسابی یا غیر ایرانی دارند نمی توانند داوطلب شوند، گفت: اگر فردی گواهی موقت داشته باشد مدارکش براساس استعلاماتی که از دستگاه های مربوطه اخذ می شود، راستی آزمایی می شود. ملاک مدرک داوطلب در زمان ثبت نام اصلی است. داوطلب تایید صلاحیت شده می تواند یکبار تغییر حوزه دهد.

وی گفت: هرکسی در هر کجای کشور می تواند رای خود را به صندوق بیاندازد.

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور با بیان اینکه کسانی که خارج از کشور هستند حتما باید به شکل حضوری در نمایندگی های سیاسی ثبت نام کنند، در مورد تبلیغات زود هنگام انتخابات گفت: تبلیغات زود هنگام زمانی غیر قانونی است که صلاحیت فرد به عنوان نامزد تایید نشده است و همه داوطلبان باید این مسأله را رعایت کنند.

۲۱۶۲۲۰