شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انرژی اتمی#جدید#کارشناسان

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ مینی روی سقف نیروگاه زاپروژیا پیدا نکرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ مینی روی سقف نیروگاه زاپروژیا پیدا نکرد

ایرنا نوشت: کارشناسان هیات جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ مینی را روی سقف راکتورهای نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا پیدا نکردند.

به نقل از خبرگزاری تاس، وزارت انرژی هسته‌ای روسیه اعلام کرد: کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) که روز پنجشنبه برای یک شیفت برنامه‌ریزی شده وارد نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا (ZNPP) شدند، هیچ مینی را در پشت بام واحدهای سوم و چهارم این نیروگاه پیدا نکردند.

در حالی که پیش از این اوکراین بارها گزارش داده بود که نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا از سوی روسیه مین‌گذاری شده است، رنات کارچا یکی از مشاوران مدیرعامل شرکت انرژی هسته‌ای روسی «روزِنِرگو اتم» (Rosenergoatom) انتشار این قبیل گزارش‌ها از سوی اوکراین را تلاشی برای تلقین این ذهنیت در اذهان عمومی دانست که در صورت بروز یک فاجعه هسته‌ای در این نیروگاه، مین‌های کار گذاشته شده توسط روسیه عامل آن فاجعه بوده و فاجعه هسته‌ای احتمالی را یک رسوایی برای مسکو قلمداد کند.

کارچا گفت: تیم جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجوز دسترسی به سقف واحدهای ۳ و ۴ نیروگاه زاپروژیا را از وزارت دفاع روسیه دریافت کرد بنابراین ما آنها را برای انجام بازرسی به آن مناطق بردیم و هیچ مینی وجود نداشت.

وی افزود: مسکو نمی‌تواند فوراً به ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی سقف‌ها را بدهد زیرا همیشه خطر حمله احتمالی از سوی طرف اوکراینی به این نیروگاه وجود دارد.

در ۲۲ ژوئن (اول تیر) و در آستانه سفر گروسی به روسیه، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، روسیه را به طراحی حمله تروریستی در نیروگاه اتمی زاپروژیا متهم کرد. او این ادعا را به ایالات متحده، برزیل، هند، چین، کشورهای اروپایی، خاورمیانه و آفریقا گفت اما هیچ مدرکی برای حمایت از ادعای خود ارائه نکرد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین این اتهامات را رد کرد و آن را یک دروغ دیگر دانست که از سوی مقامات کی‌یف مطرح شده است.

کارچا نیز معتقد است که اظهارات زلنسکی ممکن است نشان دهنده این باشد که کی‌یف در حال برنامه‌ریزی و آماده‌سازی یک حمله تروریستی یا عادی به نیروگاه زاپروژیا است تا به این بهانه، پای ناتو را به درگیری مستقیم با روسیه بکشاند.

به نوشته خبرگزاری تاس، نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا واقع در شهر انرگدار (Energodar) دارای ظرفیتی در حدود ۶ گیگاوات و بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا است که از اواخر فوریه ۲۰۲۲ تحت کنترل نیروهای روسیه قرار گرفته و از آن زمان تا به حال واحدهای ارتش اوکراین به طور دوره‌ای مناطق مسکونی در شهر انرگدار و حتی محل استقرار نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، توپخانه سنگین و سیستم‌های موشک پرتاب چندگانه (MLRS) گلوله‌باران کرده‌اند.

310310