شهر خبر

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

جنگ داخلی از آنچه می‌بینید به اسرائیل نزدیک‌تر است

جریان اعتراضی در اسرائیل بعد از ۶ ماه تلاش موفق به متقاعد کردن ائتلاف نتانیاهو برای عدم تصویب قانون کاهش اختیارات قضات دادگاه این رژیم نشد.

جنگ داخلی از آنچه می‌بینید به اسرائیل نزدیک‌تر است
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۳ ۰۸:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین |

سیدعماد حسینی- جریان اعتراضی در اسرائیل بعد از ۶ ماه تلاش موفق نشد ائتلاف نتانیاهو را برای عدم تصویب قانون کاهش اختیارات قضات دادگاه این رژیم متقاعد کند.

در اینکه اسرائیل به معنای واقعی کلمه جامعه ۷۲ ملت است و ساختار ناهمگونی از نژادها و فرهنگ‌های مختلف را صرفاً به دلیل داشتن یک کیش و دین واحد گرد هم آورده، شک و تردیدی وجود ندارد. اما تا مدت کوتاهی قبل، مراکز سیاست‌گذاری در این رژیم موفق شده بودند از طریق ایجاد هراس و به وجود آوردن شرایط مستمر خطر مانع از به سطح آمدن این اختلافات و تناقض‌های اجتماعی شوند.

از نگرانی از اقدامات عبدالناصر و ریخته شدن اسرائیل به داخل دریا گرفته تا برنامه هسته‌ای و موشکی ایران همگی در همین راستا قرار می‌گیرند که باعث شدند یهودیان از بیم تکرار (ادعای) نسل‌کشی، پشت سر رهبران‌شان مجبور به صف‌آرایی شوند.

اما از چندی پیش و دقیقاً از زمانی که ائتلاف راستگرای تندرو به رهبری نتانیاهو و عضویت احزاب دین‌گرای افراطی در اسرائیل حاکم شدند، این اختلافات شدیداً به سطح آمد تا با طرح قانون تغییرات قضایی به نقطه خود برسد، به نحوی که سکولارهای اسرائیلی که خود را بنیانگذار آن می‌دانند، هشدار می‌دهند این ساختار به طور کامل از دستشان خارج شده و در اختیار دین‌گرایان، آن هم از نوع تندروی آن قرار می‌گیرد.

اعتراضات که از تقاطع کابالان تل‌آویو آغاز شده بود، در کنار گسترش به بقیه شهرهای فلسطین اشغالی، به‌تدریج جنبه خشونت‌آمیز هم به خود گرفته است و چندی پیش تصاویری از مضروب شدن صهیونیست‌های معترض به دست نیروهای پلیس در رسانه‌ها منتشر و به تبع آن تصاویر و هویت افسران عامل این اقدام نیز به شکل وسیعی در میان تظاهرات‌کنندگان پخش شد.

در آخرین تحول صورت گرفته در این چارچوب، چند روز پیش رهبران جنبش اعتراضی در بیانیه‌ای ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، را به تدارک برای ریختن خون یهودیان و ترغیب نیروهای پلیس به استفاده از خشونت علیه معترضین متهم کردند.

به اعتقاد کارشناسان، بعد از بیش از ۳۰ هفته از اعتراضات مستمر در خیابان‌های فلسطین اشغالی، گرچه تمامی این تجمع‌ها تحت عنوان اعتراض نسبت به تغییرات قضایی انجام می‌شود، اما به‌طور حتم طرح این لوایح صرفاً جرقه‌ای بود که بشکه‌های باروت اختلافات ساختاری حاکم بر جامعه اسرائیل را منفجر کرده و در صورت استمرار احتمال ورود این رژیم به جنگ داخلی تمام‌عیار را هم تشدید کند.