شهر خبر

نماینده مجلس: حل کوتاه مدت مشکل ناترازی برق در کشور ممکن نیست

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: الان با ناترازی برق در کشور مواجهیم واین ناترازی را هم نمی‌توان با یکسال و دوسال حل کرد.

انتخاب نوشت: طبق بخشنامه وزارت نیرو، قطعی برق صنایع به ۲ روز در هفته افزایش یافته است. اما به واقع مشکل ناترازی با قطع برق صنایع قابل حل است؟ این چالش نه تنها در تابستان بلکه در زمستان نیز با قطعی گاز، صنایع را دچار افت تولید می‌کند.

مصطفی نخعی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی درباره افزایش زمان قطع برق صنایع به «انتخاب» گفت: ما الان با ناترازی برق در کشور مواجهیم؛ ناترازی را هم نمی‌توان با یکسال و دوسال حل کرد. باید تولید افزایش پیدا کند و مدیریت مصرف نیز تنظیم شود تا به مرور زمان بتوانیم ناترازی را حل کنیم. امسال رکورد ۷۲ هزار مگاوات هم در کشور زده شده است. با این حال یک ناترازی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار مگاوات در کشور داریم. ما یا باید بخش خانگی را خاموش کنیم و ناترازی به بخش خانگی منتقل شود یا واحد‌های تولید و صنعتی را خاموش کنیم.

وی در ادامه افزود: نظر دولت این است که خاموشی به بخش خانگی کشیده نشود. دولت زمانبندی کرده که قطعی برق در ساعات مشخصی در صنایع و کشاورزی انجام شود. جلسات ما طی هفته‌های اخیر در کمیسیون نیز در این مورد بوده است. ما تاکید داریم که اگر می‌خواهند خاموشی به صنایع برسد، با اطلاع قبلی باشد و حداقل خاموشی را در نظر بگیرند.

نخعی در پایان درباره راهکار عبور از بحران ناترازی گفت: چند اقدام جدید در بحث تولید در حال انجام است. بحث افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها نیز مطرح بوده است. طبق ادعای وزارت نیرو ۵ هزار مگاوات تولید جدید نسبت به دو سال قبل داشته‌اند. در بحث توسعه تجدید‌پذیر‌ها اقداماتی در حال انجام است تا پروژه‌های آن تکمیل شود. یک افت تولید هم در برق‌آبی‌ها به دلیل خشکسالی و کمبود بارندگی داشتیم. در مدیریت مصرف اتفاق خاصی رخ نداده است. در تعامل میان کمیسیون انرژی با وزارت نیرو بحث پاداش کم مصرف‌ها مطرح شد که مورد تایید مجلس بود. این کار‌ها برای ایجاد انگیزه برای مصرف در بحث مدیریت مصرف است. ما انتظار داریم دولت تلاش بیشتری داشته باشد. در بودجه سال ۱۴۰۲ امتیازات خوبی برای بهینه‌سازی گذاشته‌ایم و انتظار داریم دولت قوی‌تر از این عمل کند.