شهر خبر

ادعای دوباره پادشاهی عربستان درباره میدان گازی آرش

وزارت خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای یکجانبه، بار دیگر ادعا کرده است مالکیت منابع طبیعی میدان نفتی آرش فقط بین ریاض و کویت مشترک است.

ادعای دوباره پادشاهی عربستان درباره میدان گازی آرش
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۲ ۱۳:۱۵:۵۷
اعتمادآنلاین |

وزارت خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که پادشاهی سعودی و کویت بار دیگر تاکید دارند که مالکیت منابع طبیعی میدان «الدره» (میدان نفتی آرش) فقط بین این دو کشور مشترک است.

به گزارش اقتصاد 100، در عین حال وزارت خارجه عربستان خواستار مذاکره با ایران شده و گفته است: «ما خواستار مذاکره هستیم. بر این اساس که پادشاهی عربستان و کویت یک طرف مذاکره و ایران طرف دیگر این مذاکرات بر اساس قوانین بین‌المللی قرار گیرند.»د

وزارت امور خارجه عربستان سعودی در ادامه ادعا کرد که به همراه کویت به تنهایی از حق حاکمیت کامل برای بهره برداری از ثروت و منابع میدان نفتی آرش برخوردار است.

در بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی آمده است: «پادشاهی و کویت درخواست‌های قبلی و مکرر خود را از ایران برای مذاکره درباره مرز شرقی منطقه زیر آب که با پادشاهی عربستان سعودی و کشور کویت به‌عنوان یک طرف مذاکره‌کننده و ایران به‌عنوان طرف دیگر تقسیم شده است، تجدید می‌کنند. این مذاکرات بر اساس مفاد حقوق بین‌الملل و اصول حسن همجواری خواهد بود.»

میدان گازی آرش در مرز مشترک آبی ایران و کویت واقع شده و این میدان میان سه کشور ایران، کویت و عربستان مشترک است.

گفتنی است، پیش‌تر وزیر نفت کویت در اظهاراتی عجیب مدعی شده بود که میدان گازی آرش برای کشورش و عربستان است و ایران باید ابتدا به ترسیم مرزهای دریایی پایبند باشد.