شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#کویت#عراق#دولت عراق

هدف از شایعه‌ها پیرامون مسائل مرزی با کویت باج‌گیری سیاسی است

هدف از شایعه‌ها پیرامون مسائل مرزی با کویت باج‌گیری سیاسی است

مهر نوشت: سخنگوی دولت عراق توضیحاتی را پیرامون مسائل مرزی میان این کشور و کویت ارائه کرد و هدف از شایعه‌پراکنی‌ها در این‌باره را باج‌گیری و اعمال فشار سیاسی توصیف کرد.

به نقل از واع، باسم العوادی سخنگوی دولت عراق در سخنانی به ارائه توضیحاتی پیرامون مسائل مرزی میان عراق و کویت پرداخت.

العوادی اعلام کرد: پرونده مرزهای عراق و کویت از سال ۲۰۰۳ تاکنون، با شایعه‌پراکنی و اتهام‌زنی از سوی احزاب و ائتلاف‌های سیاسی مختلف و با هدف اهانت به تمامی دولت‌های پیشین عراق، به باج‌گیری سیاسی مبدل شده است. این احزاب و ائتلاف‌ها ادعا کرده‌اند که دولت‌های پیشین در مورد مرزهای عراق و کویت کوتاهی کرده‌اند؛ ادعاهایی که طبیعتاً دروغ هستند.

وی تصریح کرد: مرز میان عراق و کویت در سال ۱۹۹۴ طی دو نشست از سوی نظام سیاسی سابق عراق تعیین شد و طی آن دولت عراق قطعنامه شماره ۸۳۳ سازمان ملل متحد را پذیرفت و مرزهای بین‌المللی میان عراق و کویت را به رسمیت شناخت.

سخنگوی دولت عراق افزود: پس از مصوبه ۴ بندی شورای منحل‌شده رهبری انقلاب در این‌باره، هیچ‌کدام از دولت‌های عراق مرزهای عراق را تغییر نداده‌اند. این مصوبه مختص تعیین مرزهای زمینی بوده و نه مرزهای آبی؛ مرزهای آبی همچنان تعیین نشده‌اند.

وی درباره جنجالی که در مورد خانه‌های موجود در مرز دو کشور به وجود آمده است نیز گفت: در مرز با کویت شهر کوچکی به نام منازل مسکونی نیروی دریایی وجود دارد که از ۱۰۲ خانه تشکیل شده است. این خانه‌ها از ابتدای جنگ میان عراق و ائتلاف بین‌المللی برای اخراج عراق از کویت خالی بوده‌اند.

العوادی ادامه داد: پس از موافقت عراق با تعیین خطوط مرزی میان عراق و کویت و نصب موانع مرزی میان دو کشور در سال ۱۹۹۴، این خانه‌ها در زمره موارد ممنوعه مرزی قرار گرفتند و مذاکراتی درباره درخواست کویت جهت برچیدن این خانه‌ها میان دو کشور جریان یافت.

وی افزود: کویت پیشنهادی را مبنی بر ساخت خانه‌های جایگزین در نزدیکی شهر ام قصر از سوی این کشور در برابر تخریب این خانه‌ها ارائه نمود و پس از موافقت طرف عراقی و تخصیص زمین از سوی استانداری بصره در سال ۲۰۱۱ کار ساخت ۲۲۸ خانه یعنی ۲ برابر خانه‌های موجود در مرز به همراه ارائه خدمات پشتیبانی کامل یعنی مرکز پلیس، مدرسه، درمانگاه، مسجد و ساخت کامل معابر از سوی طرف کویتی و با نظارت دولت عراق آغاز شد و در سال ۲۰۲۰ به پایان رسید.

سخنگوی دولت عراق ادامه داد: دولت عراق این خانه‌ها را از طرف کویتی تحویل گرفته اما با توجه به این‌که هنوز آب‌رسانی و برق‌رسانی به این منطقه صورت نگرفته است، هیچکدام از خانه‌ها به کسی تحویل داده نشده است.

العوادی گفت: آن‌چه دولت کویت از ما خواسته این است که ۱۰۲ خانه‌ای را که از جمله موارد ممنوع در موانع مرزی به حساب می‌آیند برچینیم؛ زیرا تعهد خود درباره تأمین خانه‌های جایگزین را عملی نموده است.

العوادی تاکید کرد: از سال ۱۹۹۴ و پس از اجرای قطع‌نامه سازمان ملل تاکنون، نه کویت گامی به سمت مرز ما برداشته است و نه عراق گامی به سمت مرز کویت برداشته و موانع مرزی بر اساس قطع‌نامه سازمان ملل همچنان در جای خود نصب هستند و هیچ مشکلی در این‌باره وجود ندارد.

310310