شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روسیه#رفسنجانی

برشی از خاطرات هاشمی / توسعه طلبی روسیه در خزر / فرستاده ویژه روسیه، در مخالفت با نظریه ایران در مورد سهمیه دولت‌های ساحلی خزر، اظهار نظر کرده است

برشی از خاطرات هاشمی / توسعه طلبی روسیه در خزر / فرستاده ویژه روسیه، در مخالفت با نظریه ایران در مورد سهمیه دولت‌های ساحلی خزر، اظهار نظر کرده است

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی خانه موزه آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی در بخشی از خاطرات نهم مرداد ١٣٧٩ او آمده است:

وزیر امورخارجه استرالیا آمد. صحبت‌ها دربارۀ توسعه روابط در سطح مطلوب بود. مسئله حقوق بشر و محاکمه جاسوسان یهودی و روابط با آمریکا هم مطرح شد. از موقعیت مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، سؤالاتی داشت. من اظهار تعجب‌ کردم، از ریاست عالیه ملکه انگلیس بر استرالیا و رأی اکثریت مردم به آن و از آمریکا، به خاطر دخالت در امور داخلی ایران، انتقاد کردم.
گروهی از مؤسسه [آموزشی و پژوهشی] عترت آمدند. گفتند، [آقای حازم فری‌پور]، رئیس مؤسسه، از دانش‌آموزان استعداد درخشان است. سال‌های اول انقلاب، با کمک من از طریق بنیاد مستضعفان تأسیس شده و کارهای اقتصادی و تولیدی، به خصوص تولید تجهیزات آموزشی مدارس و قطعات اتومبیل دارد. گرفتار مشکل نقدینگی شده‌اند و استمداد کردند. به خاطر سال شروع امید دارند، باز هم مساعدت کنم. گفتم نامه‌ای بنویسند، به جایی ارجاع کنم.
عصر آقای سیداحمد موسوی، [مشاور وزیر امور خارجه] آمد. از دفتر رهبری و وزارت امورخارجه به خاطر نحوه برخورد با کارهای لبنان گله دارد و گفت، تحویل حزب‌الله لبنان می‌دهد. از آقای نصرالله خواسته که برای روشن‌شدن سرنوشت برادرش و همراهانش تلاش کنند.
شب فائزه برای تهیه شام آمد و گفت، هیئت مؤسس [حزب] کارگزاران [سازندگی]، تصمیم گرفته کنگره حزب را تشکیل دهد. تلفنی با آقای عبدالله نوری [وزیر سابق کشور و مدیرمسئول روزنامه خرداد] که به مرخصی آمده، احوال‌پرسی کردم. گفت، هنوز دستش کم‌حس است، ولی درد ندارد. محسن که برای احوال‌پرسی به منزل او رفته بود، ارتباط تلفنی را برقرار کرد.
حزب‌الله لبنان، در مقابل تهدید آمریکا که اگر دولت خودگردان فلسطین، دولت فلسطین به مرکزیت بیت‌المقدس را یک‌طرفه اعلان کند، سفارت آمریکا را به بیت‌المقدس خواهد برد، تهدید کرده، در این صورت سفارت آمریکا منهدم خواهد شد و اجساد آمریکایی‌ها، به آمریکا خواهد رفت. آمریکا، سروصدای زیادی در این مورد راه انداخته و از دولت‌‍‌های دوست، خواسته که این اظهارات را محکوم کنند.
کنگره آمریکا، لایحه‌ای را مطرح کرده که بتوانند از اموال مسدودشده دولت‌ها در آمریکا، برای پرداخت غرامت به بازماندگان تروریسم دولت‌های عامل برداشت‌ کنند؛ گویا منظورشان ایران و کوبا است. فرستاده ویژه روسیه برای رژیم حقوقی دریای خزر، صریحاً در مخالفت با نظریه ایران در مورد سهمیه دولت‌های ساحلی، اظهار نظر غیرمترقبه کرده است.

۲۱۶۲۲۰