شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تلویزیون

مردم پای سفره خالی صداوسیما نمی‌نشینند

چرخ تولید سریال در تلویزیون به کندی می‌چرخد و بعید است مخاطبان از این رویه تازه استقبال کنند.
مردم پای سفره خالی صداوسیما نمی‌نشینند

مصطفی قاسمیان: یک دهه پیش مخاطب رسانه ملی عادت داشت که هر شب ۴ قسمت سریال جدید ایرانی از شبکه‌های ۱، ۲، ۳ و ۵ تماشا کند؛ از حدود ساعت ۸ شب تا ۱۲ شب. آثاری که فارغ از کیفیت، جدول پخش را برای سلایق مختلف جذاب نگه می‌داشتند. دز آن زمان پخش سریال تکراری در باکس اصلی، اتفاق رایجی نبود و به ندرت رخ می‌داد، اما به نظر می‌رسد این روند در حال تغییر تدریجی است.

در ۴ ماه اول ۱۴۰۲ شبکه یک، مجموعه ۳۷ قسمتی «محاکمه» محصول دهه ۷۰ را بازپخش کرد و شبکه ۲ هم سریال‌های تکراری «هشت بهشت» و خلاصه فصل اول «بچه زرنگ» را روی آنتن برد و از امشب، تکرار «آقای قاضی» را شروع کرد. این شبکه همچنین در اقدامی کم‌سابقه، در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۲ هیچ سریالی را در جدول پخش نگذاشت و دهه اول محرم هم این کار را تکرار کرد.

 شبکه یک همچنین رویه تازه‌ای را در پیش گرفته که باعث می‌شود سریال‌های هفتگی‌اش کمتر از گذشته باشد. مدتی پیش این شبکه، هفته‌ای ۲ شب سریال آخر هفته (گیل‌دخت) و هفته‌ای ۵ شب سریال‌های روتین شبانه روی آنتن می‌برد. حالا در هر هفته ۳ شب «بازپرس»، ۲ شب «سوران» و ۲ شب خلاصه قسمت‌های هفتگی این دو اثر را پخش می‌کند. یعنی از هفته‌ای ۷ قسمت، به هفته‌ای ۵ قسمت رسید.

وضعیت شبکه ۵ نیز مشخص است که ظاهرا دیگر سریال جدید ایرانی ندارد؛ یا تکراری می‌گذارد یا خارجی. تنها شبکه‌ای که در این مدت، به بازپخش سریال دست نزده و همیشه محصول جدید ایرانی داشته، شبکه ۳ است. به نظر می‌رسد چرخ تولید سریال در تلویزیون به کندی می‌چرخد و دست رسانه ملی را از سریال که جذاب‌ترین فرم برنامه‌سازی‌ست، خالی کرده. بعید است مخاطبان از این رویه تازه استقبال کنند.