شهر خبر

اروپا: نگران قطع واردات اورانیوم از نیجر نیستیم

اروپا: نگران قطع واردات اورانیوم از نیجر نیستیم

مهر نوشت: آژانس اتمی اتحادیه اروپا قطع ارسال اورانیوم از نیجر به اروپا را نگران کننده نمی‌داند.

به نقل از رویترز، آژانس اتمی اتحادیه اروپا تاثیر ناآرامی‌ها در نیجر بر روند تولید انرژی هسته ای این قاره را اندک ارزیابی کرد.

آژانس اتمی اتحادیه اروپا روز سه شنبه اعلام کرد: در صورتی که نیجر تحویل اورانیوم خود به این قاره را کاهش دهد، هیچ خطر فوری در خصوص تولید انرژی هسته ای در اروپا مطرح نیست.

در بیانیه آژانس اتمی اتحادیه اروپا آمده است که شرکت های برق اتحادیه اروپا ذخایر اورانیوم کافی برای تامین سوخت رآکتورهای هسته ای خود به مدت ۳ سال را دارند.

آژانس اتمی اتحادیه اروپا تاکید کرد که در میان مدت و بلندمدت، ذخایر کافی در بازار جهانی می توانند نیازهای اتحادیه اروپا را پوشش دهند.

در این بیانیه یادآوری شده است که در سال ۲۰۲۲، نیجر ۲ هزار و ۹۷۵ تن اورانیوم طبیعی را در اختیار اتحادیه اروپا قرار داده است که ۲۵.۴ درصد از ذخایر این اتحادیه را تامین می کرد. قزاقستان بزرگترین تامین کننده اورانیوم اروپا و کانادا نیز پس از نیجر سومین کشور تامین کننده اورانیوم اروپا است.

اوضاع در نیجر پس از کودتای نظامی علیه دولت حاکم متشنج است. رئیس‌جمهور این کشور صبح روز چهارشنبه هفته گذشته توسط نیروهای وابسته به گارد ریاست جمهوری در داخل کاخ ریاست جمهوری بازداشت شد.

فرماندهی نیروهای مسلح نیجر پیش از این با شورشیان نظامی از گارد ریاست جمهوری این کشور اعلام همبستگی کرده بود.

در بیانیه صادره از سوی فرماندهی ارتش نیجر در این خصوص آمده بود: هرگونه مداخله نظامی خارجی در نیجر عواقب فاجعه باری را برای مردم و کشور به همراه دارد.

310310