شهر خبر

کاخ سفید: نشانه‌ای از نقش روسیه در کودتای نیجر وجود ندارد

کاخ سفید: نشانه‌ای از نقش روسیه در کودتای نیجر وجود ندارد

ایرنا نوشت: جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد: هیچ نشانه ای از نقش روسیه در کودتای نیجر وجود ندارد و ایالات متحده آمریکا در خصوص حضور در این کشور غرب آفریقا تجدید نظر نکرده است.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی افزود: ایالات متحده فعلا برنامه ای برای تخلیه شهروندان خود از نیجر ندارد.

این مقام کاخ سفید در عین حال اضافه کرد: دولت آمریکا هنوز هیچ تصمیمی در مورد کمک های آینده این کشور به نیجر نگرفته است.

کربی همچنین خطاب به مقامات نیجر گفت: ما از مقامات نیجر می خواهیم که خروج شهروندان خارجی را به شیوه ای امن و منظم تسهیل کنند.

این مقام کاخ سفید همچنین گفت که واشنگتن هیچ شواهدی مبنی بر اینکه گروه شبه نظامی واگنر برای متحدان ناتو به ویژه لهستان تهدیدی باشد، در دست ندارد.

کربی تصریح کرد: ما از هیچ تهدید خاصی از سوی نیروهای واگنر برای لهستان یا هر کدام از متحدان ناتو، اطلاعی نداریم.

این در حالی است که شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی به نقل از یک مقام ارشد دولت جو بایدن اعلام کرد: هیچ نشانه‌ای مبنی بر کمک واگنر به تصرف قدرت در نیجر وجود ندارد.

این مقام ارشد آمریکایی در عین حال گفت: این خطر وجود دارد و انتظار می رود واگنر تلاش کرده که از وضعیت فعلی نیجر استفاده کند.

این مقام آمریکایی اضافه کرد: واگنر گروهی فرصت‌طلب است و به دنبال راه‌های جدیدی برای نفوذ و استفاده از بی‌ثباتی در سراسر جهان از جمله در قاره آفریقا است.

شبکه سی ان ان همچنین به نقل از یک مقام نظامی آمریکا اعلام کرد حدود یک هزار سرباز آمریکایی پس از بازداشت محمد بازوم رئیس جمهور نتیجر به پایگاه آگادز در این کشور بازگردانده شدند.

بر اساس این گزارش، دولت بایدن برای بازگرداندن محمد بازوم به قدرت تلاش می کند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز نیز در تحلیلی درباره اوضاع نیجر نوشت: بی‌نظمی و ناآرامی های سیاسی در نیجر درهای فرصت را به روی رقبای آمریکا باز کرده و می‌تواند حضور این کشور در سراسر آفریقا را به خطر بیاندازد که برای دولت بایدن گزینه‌های مناسب و جایگزین کمی باقی می‌گذارد.

مایکل روبین مقام سابق وزارت دفاع آمریکا و عضو ارشد «موسسه امریکن انترپرایز» در تحلیل اخیر خود نوشت: این ایده که پرچم‌های روسیه در خیابان‌های شهرهای غبارآلود آفریقا ظاهر می‌شوند، ساده‌لوحانه است. در عوض، به نظر می رسد که ایالات متحده یک بار دیگر سردرگم شده است.

وی معتقد است: آمریکا صدها میلیارد دلار برای دیپلماسی، دفاع و اطلاعات هزینه کرد و هنوز در دولت‌ها به جای اجرای یک راهبرد فعال در سراسر کشورها، مناطق و قاره‌ها، پس از وقوع یک حادثه واکنش نشان می‌دهد. هیچ بهانه‌ای وجود ندارد. حضور نظامی روسیه در منطقه ساحل پیامد کمتری در مقایسه با حضور شوروی در سراسر شرق اروپا در بحبوحه جنگ جهانی دوم، برای دهه‌های آینده نخواهد داشت.

تا همین اواخر، نیجر یکی از دموکراسی‌های کارآمد در منطقه بود. نیجری‌ها پس از دهه‌ها حاکمیت نظامی و کودتاهای مختلف، اولین انتقال قدرت صلح آمیز را از محمدو ایسوفو به محمد بازوم در آوریل ۲۰۲۱ دادند.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مرداد ماه جاری، با بازداشت محمد بازوم رئیس جمهور این کشور در داخل کاخ ریاست جمهوری و سپس برکناری او، بر دوره جدید سیاست ورزی در این کشور و نخستین تجربه انتقال مسالمت آمیز قدرت در این کشور استعمارزده، هنوز آغاز نشده، نقطه پایان گذاشتند.

310310